Advokat: Därför har Volvoägare rätt till pengar

Volvo tvingas återkalla 1000-tals dieselbilar. Orsaken är det upptäckts att bilarna inte klarar utsläppskraven.
Enligt en tysk advokat har ägare rätt till ersättning för utsläppsproblemen.
– Alla påståenden om att undersökningen har funnit att bilar släpper ut NOx-nivåer flera gånger över den lagliga gränsen är felaktiga, uppger Volvo Cars.

Volvo tvingas återkalla fem modeller med dieselmotor, avslöjar Vi Bilägare. Det handlar om Volvo S90, V90 och V90 Cross Country byggda mellan 30 april 2018 och 23 augusti 2020, och XC60 och XC90 byggda mellan 13 november 2017 och 12 maj 2019.

Orsaken är att bilarna har dieselmotorer som inte klarar lagkraven och uppfyller de utsläppsvärden som visades i testerna. Volvobilarna har för höga utsläpp av kväveoxider. Avvikelsen upptäcktes av nederländska myndigheten RDW och bekräftas av Volvo Cars.

Volvo XC90 är en av modellerna med dieselmotor som nu måste uppdateras.
Även Volvo V90 är drabbad.

– Efter en detaljerad utredning tillsammans med Volvo Cars beslutade vi att det krävs åtgärder för att bilarna fortsatt ska klara lagkraven. Volvo ska rulla ut en mjukvaruuppdatering som verifieras av oss för dessa bilar, säger Thérèse de Vroomen på RDW:s kommunikationsavdelning till Vi Bilägare.

Volvo planerar att göra bilarna lagliga igen genom en mjukvaruuppatering. Totalt handlar det om cirka 4000 dieselbilar i Sverige. Bilarna har för höga utsläpp av kväveoxider (NOx). Det är samma utsläpp som orsakade Volkswagens stora dieselskandal. Kväveoxider är giftiga och kan skada luftvägar, lungor och irriterar slemhinnor. Enligt Volvo ska felet ha orsakats av att bilarna åldrats.

– Utredningen i fråga har identifierat ett fel som potentiellt kan påverka vissa Volvomodeller när de åldrats. Beroende på hur bilen har körts under sin livstid kan prestandan hos bilens avgasreningssystem ha påverkats över tid till den grad att utsläppsnivåerna inte konstant är under de lagliga gränserna. Den kommande mjukvaruuppdateringen syftar till att åtgärda detta potentiella fel på dessa äldre bilar, uppger Volvo Cars pressavdelning för Carup.

Den tyska advokaten Theis Klauberg har specialiserat sig på att föra bilägares talan mot biltillverkare som fuskat med utsläpp. Han utesluter inte att de för höga utsläppen även i detta fall beror på medvetet fusk, något Volvo Cars dementerar bestämt.
– Höga NOx-utsläpp beror på Dieselgate-manipulationer, vid testning är de godkända, men på vägen har vissa bilar upp till 15 gånger den lagliga gränsen, säger Theis Klauberg. 

Volvo tillbakavisar dock advokatens uppgifter om att NOx-utsläppen ska vara flera gånger högre eller bero på några som helst manipulationer. Varken biltillverkaren eller nederländska myndigheten RDW har dock gått ut med hur höga halterna är.

– Alla påståenden om att undersökningen har funnit att bilar släpper ut NOx-nivåer flera gånger över den lagliga gränsen är felaktiga. Utredningen är inte heller relaterad till användningen av någon form av teknik för fusk med utsläppstester. Vi kommer att ge fullständig information till de berörda kunderna när utrullningen av den uppdaterade mjukvaran har startat. Fram till dess vill vi uppmana kunderna att bortse från spekulationer från tredje part, uppger Volvos pressavdelning.

Advokaten varnar bilägare för att gå med på mjukvaruuppdateringar. Men även om de genomförs kan Volvo-ägarna ha rätt till höga ersättningar för felen på bilarna. Han samlar just nu in bilägare för grupptalan.
– Mjukvaruuppdateringar kommer nästan alltid att ha en negativ effekt på fordonets prestanda, därför föreslår jag att man inte gör dessa. I juridiska termer ändrar uppdateringen inte kravet på ersättning.

Enligt Klauberg har de Volvoägare som är drabbade av de höga utsläppen nu rätt att kräva ersättning från företaget. Och det kan handla om stora pengar. 
– Ja, ägare av Volvos dieslar har rätt att få ersättning, eftersom NOx-utsläppen kan vara flera gånger över den lagliga gränsen. Domstolarna har i dagsläget inte fastställt något belopp, men enligt vår uppfattning ska köpeskillingen betalas tillbaka minus bilens marknadsvärde i Sverige.
LÄS MER: