Elbilstvång orsakar rusning efter dieselbilar 

Elbilstvång orsakar rusning efter dieselbilar i Storbritannien. Enligt experterna försöker många ligga ett steg före förbudet.
– Folk köper fortfarande dieselbilar. De hoppar inte på tåget med elbilar, säger Umesh Samani, ordförande för Independent Motor Dealers Association.

Från och med år 2035 förbjuder EU att bilar med diesel- och bensinmotorer får säljas. Men redan år 2030 kommer samma typ av förbud att gälla i Storbritannien. Nu uppger många bilhandlare att elbilskravet, som försöker tvinga bilköpare att gå över till elbil, den senaste tiden istället har skapat en rusning efter begagnade dieselbilar.

Enligt analysföretaget Marketcheck såldes 118 558 begagnade dieselbilar i Storbritannien i mars. Det är en ökning med 18 procent jämfört med samma period för två år sedan.  
– Tillverkarna driver verkligen hårt på med elbilar, det gör även leasingföretagen, men köparna är inte rädda för diesel. Efterfrågan på begagnade bilar har ökat. De säljer definitivt bra, det är ingen tvekan om det, säger Umesh Samani, ordförande för Independent Motor Dealers Association, till The Telegraph.

Den senaste tiden har brittiska köpare rusat efter begagnade dieselbilar. En av de populäraste modellerna i Storbritannien är BMW 1-serie. Foto: BMW

Siffror från Marketcheck visar att den genomsnittliga begagnade dieselbilen som säljs på de brittiska öarna är 7,9 år gammal och har ett genomsnittligt pris på 200 000 kronor. Det är ungefär 5 000 kronor billigare än genomsnittet för en begagnad bensinbil och 120 000 kronor billigare än en begagnad elbil.
– Försäljningen av begagnade dieselbilar är fortsatt god eftersom det för många förare, särskilt de på landsbygden, fortfarande är mest vettigt med diesel, säger Alastair Campbell från Marketcheck.

Den mest populära begagnade dieselbilen i Storbritannien är Dacia Logan MCV Stepway. Men bland topp tio hittar vi även Audi A5 och BMW 1-serien. Enligt brittiska bilhandlare är det många unga personer som köper dieselbilar som ett sätt att ligga ett steg före de nya kraven.
– Folk som kör långa sträckor vill fortfarande ha dieselmotorer, säger Umesh Samani.

Samtidigt går försäljningen av nya dieselbilar sämre än tidigare. I Storbritannien står dieselbilar bara för 5,7 procent av nybilsförsäljningen. Jämfört med förra året har försäljningen hittills gått ner med 13,2 procent, enligt siffror från Society of Motor Manufacturers and Traders. Men även detta är en bidragande faktor till ruset efter begagnade dieselbilar, enligt experten.
– I takt med att färre och färre nya dieslar blir tillgängliga kommer det att finnas en uppdämd efterfrågan nationellt på fler begagnade dieslar. Folk kommer att köpa dem medan de fortfarande finns, säger Umesh Samani.
LÄS MER: