En holländsk man köpte en BMW 520d som gått 55 500 mil utan att den hade besiktigats. Istället valde han att ta den själv till besiktningen för att se hur den mår.
– Nu måste jag ta itu med felen, säger BMW 520d-ägaren.
Holländaren Jan Willem de Wit har länge varit en stor BMW-entusiast. Intresset för bilmärket kom under tiden han studerade. Enligt honom själv fanns det då två tydliga läger: det ena föredrog Mercedes och det andra BMW.
– Man hade de som var helt galna i Mercedes och lägret som inte kunde dras bort från BMW, säger Jan Willem de Wit till Autoweek.
Jan Willem de Wit har ägt de flesta dieselbilarna som BMW har tagit fram genom åren och köpte vid ett tillfälle en BMW 520d från 2012 som då hade gått 120 000 kilometer. Han gillade verkligen bilen och lyckades komma upp i körsträckan 300 000 kilometer innan han sålde den vidare till en vän.
Men några år efter att Jan Willem de Wit sålt sin älskade BMW fick han en möjlighet att köpa tillbaka den. Holländaren tvekade inte en sekund och bestämde sig för att köpa sin gamla BMW-diesel, som då hade gått 55 000 mil. Bilen hade dessutom inte besiktigats på ett bra tag.
– Jag visste att BMW:n var väl underhållen och att den nästan uteslutande användes för motorvägskilometer, säger han.
Men för att han skulle få köra med BMW:n behövde han besikta den först. Han åkte därför till Carrec med BMW:n, där besiktningsmannen Tim de Leeuw tog en närmare titt på bilen.
– Den har alltså kört mer än en halv miljon kilometer. Det är verkligen en hel del, säger Tim de Leeuw.
Besiktningsmannen tar sedan BMW:n och provkör den. Han tycker att bilen till en början känns välbevarad och har svårt att se några tecken på slitage. Men när han kör bilen i en hastighet runt 80 km/h hör han ett ovanligt ljud. Han märker även tydliga vibrationer när han bromsar, vilket enligt honom är ett tecken på att de kan ha överhettats vid något tillfälle. Dessutom är motorkuddarna helt slut och bilen har en del andra fel. Luftkonditioneringen har tagit uppskov – och det knarrar och brummar en del om bilen.
– Det är fortfarande inte dåligt alls för en BMW med den höga körsträckan, säger han.
Efter det tar Tim de Leeuw en närmare titt på bilen i sin verkstad. Där upptäcker han att bilens motor har fått ett nytt par injektorer, vilket är en dyr och riskabel reparation. Han upptäcker även spår av vätska från luftkonditioneringssystemet, men han kan inte se några andra tecken på läckage vid motorn.
– Injektorerna verkar ha bytts ut tidigare, men problem med dessa kan orsaka kraftigt slitage på partikelfiltret, säger han.
När han tar en titt på bilen underifrån upptäcker han att bromsbeläggen och bromsskivorna behöver bytas ut. Tim upptäcker även att framdäckens mönsterdjup är mindre än en millimeter.
– Detta är ett stort fel. Förutom mönsterdjupet är framdäcken slitna på alla möjliga sätt. De är otroligt kupade och har en avsevärd höjdskillnad. Som grädde på moset är de också väldigt uttorkade, säger han.
Tim hade gärna gett BMW:n godkänt, men på grund av de olika felen kan han inte göra det om de inte åtgärdas först. När Jan Willem de Wit får höra om vad som måste åtgärdas tvekar han inte en sekund på att han vill genomföra de nödvändiga reparationerna på bilen.
– Nu när jag vet vad som är fel med den kommer jag definitivt att ta itu med problemen, och då kommer jag att kunna fortsätta köra den en bra bit längre, skriver han.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.