Kryphålet: Bil med bensinmotor räknas som elbil

Bisarra kryphålet – bilar med bensinmotorer kan bli klassade som elbilar.
– Om du har en elbil med räckviddsförlängare kör du fortfarande en elbil, säger Volkswagens vd Oliver Blume. 

För fyra år sedan tog EU fram ett nytt krav där bilar med bensin- och dieselmotorer inte kommer att få säljas inom unionen från och med år 2035. Flera biltillverkare har visat ett stort missnöje mot kravet eftersom de hävdar att det kommer för tidigt. Även om elbilsförsäljningen har ökat i år på flera marknader i Europa, är andelen sålda elbilar fortfarande låg, och om tillverkarna inte lyckas nå utsläppsmålen fram till 2035 hotas de av hårda böter.

Detta oroar flera av de största bilföretagen i Europa, och de jobbar aktivt för att få EU att lätta på kraven fram till 2035 på olika sätt. Ett av dessa kryphål är att klassa försäljningen av EREV-modeller, Extended Range Electric Vehicles som elbilar. De är bilar som kombinerar ett batteripack, elektriska motorer och en liten bensinmotor som fungerar som en generator.

Volkswagens första elbil med bensinmotor heter ID.Era.

EREV-bilar laddas precis som en vanlig elbil, och den elektriska räckvidden är mycket längre än vad den är för vanliga laddhybrider. Det bensinmotorn gör är att den laddar batteriet medan du kör, och därför är förbrukningen och utsläppen mer begränsade. Bilindustrin vill nu ha dem klassade som elbilar, uppger TV2 Broom.

Idag finns det flera kinesiska tillverkare som har modeller med tekniken, men på senare tid har även Volvo, Hyundai och Volkswagen avslöjat att de kommer att lansera EREV-modeller.
– Den ökade räckvidden gör att våra kunder kan köra de flesta av sina dagliga resor utan utsläpp och till en lägre kostnad, samtidigt som de fortfarande har en reservplan för de längre resorna. Detta kommer att vara ett nödvändigt steg på resan mot vårt mål om nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040, säger Erik Severinson, chef för produkt och strategi på Volvo.

Vid bilmässan i Shanghai visade även Volkswagen upp sin första EREV-modell ID.Era. Bilen är en stor familje-SUV och kommer att ha en elektrisk räckvidd på 30 mil, men en kombinerad räckvidd på 100 mil. Volkswagen är också en av de tillverkare som jobbar mest aktivt med att få EU att ge EREV-modeller ett kryphål inför förbudet mot förbränningsbilar 2035. 
– Om du har en elbil med räckviddsförlängare kör du fortfarande en elbil. Men den långa räckvidden sänker barriären för att byta till en elbil, säger han till Automobilwoche

EU har fortfarande inte bestämt sig i frågan, men enligt norska TV2 Broom finns det en möjlighet att de kommer att tillåta EREV-modeller efter 2035. Enligt tidningen har flera EU-representanter tidigare uttryckt stöd för förslaget. Även tyska tidningen Der Spiegel har granskat ett dokument från kommissionen där det står att de vill “utforska möjliga flexibiliteter.”
LÄS MER: