Motorskandal med havererade V8:or skakar General Motors. Över 28 000 motorer har gått sönder innan bilarna nu återkallas.
– GM:s utredning identifierade 28 102 klagomål eller incidenter i USA som potentiellt var relaterade till motorfel i L87 på grund av vevaxel-, vevstaks- eller motorlagerfel, varav 14 332 gällde anklagelser om förlust av framdrivning, skriver GM i sin återkallelse.
En av tidernas största motorskandaler kommer att kosta General Motors miljardbelopp. GM återkallar nu 60 000 bilar med 6,2 liters L87 V8-motorer. Den indragna modellerna är Cadillac Escalade och Escalade ESV, Chevrolet Silverado 1500, Suburban och Tahoe, samt GMC Sierra 1500, Yukon och Yukon XL av årsmodell 2021–2024, uppger The Drive. Även i Sverige kan det finnas direktimporterade exemplar av bilarna.
Nya dokument avslöjar att haverierna är mer omfattande än någon anat. I National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) utredning framkommer det nu att GM känner till 28 102 fall. Mer än hälften är så allvarliga att bilen inte kunnat köras vidare. Ofta börjar det smälla eller knacka från V8-motorn innan haveriet är ett faktum.

– Förare kan bli varnade för tillståndet innan felet uppstår genom: (a) knackningar, smällar eller andra ovanliga motorljud; (b) att motorlampan tänds; och/eller (c) problem med motorns prestanda, inklusive tvekan, höga varvtal, onormal växling, minskad framdrivning eller startstopp, skriver GM i NHTSA:s rapport.
Problemet har uppmärksammats stort i USA och en ägare berättade på Youtube att det regnade vevstakar ur en motor som bara gått 6 km. Alla sålda bilar återkallas och ska gås igenom i jakt på motorskador. De som har klarat sig måste få en helt annan motorolja vän tidigare. Den gamla 0W-20-oljan ska bytas ut mot 0W40, uppger The Drive.

– GM kommer frivilligt att återkalla vissa 2021-2024 Chevrolet Silverado 1500, Tahoe, Suburban, GMC Sierra 1500, Yukon, Yukon XL, Cadillac Escalade och Escalade ESV-modeller utrustade med 6.2L-motorer som löser säkerhetsproblemen för L87. och våra kunders tillfredsställelse är högsta prioritet för hela GM-teamet, och vi arbetar för att ta itu med denna fråga så snabbt som möjligt, uppger en talesperson för GM till The Drive.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter