Kinesiska biltillverkare bjuder in rekordmånga journalister och influenserna till bilmässan i Shanghai. De får betalda flygbiljetter och lyxhotell för 3500 kronor natten.
– Influencers bör tjäna sin publik först och hjälpa allmänheten att fatta bättre beslut när de köper en bil, säger en kinesisk influencer.
Rekordmånga journalister och influencers har fått bjudresor till bilmässan i Shanghai, uppger Bloomberg. I vanliga fall kan det vara besvärligt för journalister att få visum för att göra reportage i Kina. Men bilmässan är ett stort undantag. Enligt Bloomberg är lyxhotellen fullpackade med 100-tals journalister som bjudits till mässan av olika kinesiska biltillverkare.
Många reportrar kommer från Latinamerika och Mellanöstern där kinesiska tillverkare satsar på att etablera sig. Enbart BYD ska ha bjudit in 150 journalister och influencers från Latinamerika. Många bor på de lyxigaste hotellen där ett rum kostar 3500 kronor per natt. På Zeekrs mediaevent på taket av lyxhotellet Fairmont Peace Hotel bjuds de på drinkar.
Kinesiska journalister och influencers har klagat och känt sig förfördelade av den stora gästfriheten mot deras utländska motsvarigheter. Man kan fråga sig hur oberoende omdömena blir när biltillverkarna står för kalaset. Tittare och läsare får sällan veta att resan är betald av ett bilmärke.
– Det borde inte spela någon roll om de kinesiska bilföretagen betalar för hotell eller transport. nfluencers bör tjäna sin publik först och hjälpa allmänheten att fatta bättre beslut när de köper en bil, säger en kinesisk influencer till Bloomberg.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter