Begagnade elbilen klarar bara 9,8 mil på en laddning. Den skulle kosta 87 000 kronor att laga. Norska konsumentverket slår ner på bilhandlaren efter omstridd affär.
En kvinna från Bergen i Norge letade efter en ny bil. Efter ett tids sökande på nätet fastnade hon vid en annons från bilfirman Sigma Bil. De sysslar med import av elbilar och hade en Kia Soul för 77 000 norska kronor till salu. Bilfirman lovade i annonsen att den åtta år gamla bilen kom raka vägen från service och att den skulle kunna köra 21 mil på en enda laddning. Men det dröjde inte länge förrän hon avslöjar allvarliga fel i elbilen, uppger Motor.no.
Bilen gick inte att ladda mer än till 98 kilometers körsträcka. Dessutom var laddporten trasig och fungerade bara med en snabbladdare. Som kaka till kaffet fungerade inte heller luftkonditioneringen. En verkstad uppskattade priset för att reparera alla fel till 87 000 kronor, ett pris som överstiger köpesumman för bilen.

Kvinnan hörde av sig till bilfirman. Men de svarade inte henne. Då blev hon uppretad och kontaktade det norska Konsumentverket och deras motsvarighet till Allmänna Reklamationsnämnden. Där beslutades det att kvinnan skulle få rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Men Sigma Bil svarade inte.
Då vänder sig kvinnan till den norska motororganisationen NAF och deras tidning Motor.no. De testar också bilens laddningsport och konstaterar att kvinnan har haft helt rätt i sin kritik, den klarar bara att ladda halvfullt. Och att bara snabbladdaren fungerar.
Motor.no skickade då ett mejl till Sigma Bil. Då dröjde det bara ett par timmar innan de svarade tidningen.
– Den som skött den här försäljningen har lämnat företaget. Här har skett något misstag som vi givetvis ska rätta till, säger Tobias Lund på Sigma Bil.
Han lovar Motor.no att man ska ta kontakt med kvinnan och följa reklamationsnämndens beslut om att häva köpet.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.