Gammal skön design med den modernaste tekniken. Singer bygger om klassiska Porschar som är lika snabba som nya.
Här är den bedårande Targa Colorado Springs med 500 hk.
Singers affärsidé är att konvertera Porsche 964-bilar. Bilarna får den klassiska looken från slutet av 1960-talet, men under skalet är tekniken toppmodern.
Exteriören har de smala baklyktorna från 60-talets 911, men det finns en rad detaljer som skvallrar om att bilen är moderniserad. Bland annat har den turbobreddning, uppfällbar bakvinge och turbobreddning. Hjulen har klassiska Fuchsfälgar, men de är betydligt bredare än 60-talets Porschar.
Porsche 964-modellen hade en 3,6-liters boxersexa på 250 hk som standard. Singer bygger om motorerna med en slagvolym på upp till fyra liter och ger dem en effekt på upp till 500 hk. Motorn är kopplad till en modern sexväxlad låda och du kan även få fyrhjulsdrift. Sexan kan varva över 9 000 varv och lämnar sin effekt utan turbo! Det innebär att du kör ifrån de nyaste Porsche-bilarna från Zuffenhausen med den gamla klassikern.
Nyligen visade Porsche upp den nya Targamodellen av senaste 992-generationen av 911. Och Singer vill förstås inte vara sämre, därför visar de nu upp Targa Colorado Springs. Bilen ser nästan ut som den ursprungliga Targa-Porschen som lanserades på 1960-talet.
Den aktuella 911-bilen heter Colorado Springs just för att den är beställd av en kund som bor där. Den gråa bilen är extremt smakfullt utförd med inredning i brunt läder och rött innertak. Växelspaken har den klassiska gummidamasken från den ursprungliga 911:an.
Det finns dock en liten hake. Singers bilar är inte precis gratis. Förutom att du behöver ha en Porsche 964 att utgå ifrån kostar konverteringen mellan fem och tio miljoner kronor.
Maths Nilsson är grundare av Carup.