Volvos värstings värde varar

Den maxade V60-laddhybriden har specifikationer som gör att den kan mäta sig med prestandabilar. Men när det kommer till värdeminskning så sticker den verkligen ut. På ett oväntat, positivt sätt.

Volvo V60 Recharge T8 Polestar Engineered må vara en ovanlig syn bland prestandakombis, men den har en egenskap som får den att sticka ut – värdet verkar hålla bättre än för många av konkurrenterna. Medan tyska rivaler som BMW och Mercedes ofta tappar rejält i pris efter bara några år, har Volvos laddhybrid visat att den klarar sig förvånansvärt bra undan värdeminskning.

Med en 2,0-liters turbomotor och en elmotor som tillsammans ger 455 hästkrafter och 710 newtonmeter i vridmoment. Förfinade detaljer som Öhlins justerbara stötdämpare och stora bromsar med guldmålade ok ger den ännu mer imponerande egenskaper.

Det stora batteriet på 18,8 kWh gör att bilen klarar kortare sträckor på ren el. Även interiören följer Volvos tradition med stilren design och gott om teknik. Bowers & Wilkins-ljud, uppvärmda säten fram och bak, digitala skärmar och en växelspak i kristall ska bidra till premiumupplevelse ännu mer.

På pappret borde bilen tappa rejält i värde, som så många andra laddhybrider och prestandabilar. Men i praktiken ser det annorlunda ut. I Sverige kostade en V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered (405 hk) omkring 650 000 kronor som ny år 2021. I dag säljs samma modell, med mellan 5 000 och 8 000 mil på mätaren, för runt 450 000 kronor – vilket är en ovanligt stabil andrahandsmarknad i det här segmentet.

I USA såldes nyligen ett nästan nytt exemplar från 2023 med knappt 3 100 mil på mätaren för motsvarande 670 000 kronor. Nypriset där var cirka 770 000. Det betyder att bilen bara tappat runt 100 000 kronor – trots två år på vägen. Med andra ord: medan många prestandabilar snabbt rasar i värde, verkar Volvos vassaste kombi kunna stå emot tiden bättre än väntat. Volvos värsting håller inte bara farten, utan även värdet.
LÄS MER: