Körde 160 000 mil med Toyota – två gånger om

I veckan lyckades Victor Shepherd nå 160 000 mil med sin Toyota Tundra från 2014. Det är dock inte första gången han lyckas köra så långt med en Tundra.
– Jag tror att om du ser en Toyota på sidan av vägen kan det vara en bluff eftersom de inte går sönder särskilt ofta, säger Shepherd.

Det är ovanligt med en bil som lyckas nå körsträckan 160 000 mil. Dessutom är det ytterst sällan som samma person lyckas köra två olika bilar så pass långt. Men detta är något amerikanen David Shepherd, otroligt nog, har lyckats med. Förra veckan rullade hans Toyota Tundra från 2014 sitt 160 000:e mil. En prestation han redan har lyckats åstadkomma med en tidigare version av Tundra för några år sedan.

Shepherd jobbar som kontraktsförare och redan för några år sedan lyckades han köra 160 000 mil med sin första generationens Toyota Tundra från 2007. När han nådde milstoppen med den äldre Tundran kontaktade Toyota honom och erbjöd sig att byta bilen mot en ny Toyota Tundra från 2016, ett erbjudande som Shepherd tackade ja till.

Victor Shepherd tillsammans med sin Toyota Tundra från 2007.
Mätarställningen i Tundran från 2007.

Men istället för att köra runt i sin Tundra från 2016 valde han att använda sin Tundra från 2014, som han hade köpt tidigare ifall den äldre Tundran skulle kasta in handduken. Därför har han kört Tundran från 2014 som arbetsbil och den nyare Tundran från 2016 som privatbil. I december 2023 hade Shepherd lyckats köra 144 000 mil med Tundran från 2014, men förra året var ett tufft år arbetsmässigt, vilket gjorde att han inte samlade på sig lika mycket mil som vanligt.

Enligt Victor Shepherd själv brukar han köra runt 1 600 mil i månaden, och med den första Tundran han ägde brukade han köra 20 116 mil om året. När Victor bytte bort sin Tundra från 2007 till Toyota hade den fortfarande samma motor och transmission som när den rullade ut från fabriken första gången. Den krävde dessutom aldrig något mer än rutinservice, skriver The Drive. 

Victor Shepherds två Tundror från 2007 och 2016.

Samma historia gäller inte riktigt för Tundran från 2014. Den bilen har tvingats lämnas in på mer än rutinservice och har tvingats byta ut transmissionen och några andra komponenter. Kanske är det ett tecken på att bara för att något är nytt, behöver det inte vara bättre?
LÄS MER: