Experter kräver nytt test av begagnade elbilar

Fordonsjuristen vill införa ett nytt krav för begagnade elbilar. Experten kräver att alla begagnade elbilars batterier ska testas för att öka tryggheten för köpare.
– Behovet av batteritester är framför allt stort på den växande marknaden för begagnade elbilar, då batteriet räknas som den dyraste komponenten i en elbil, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Antalet begagnade elbilar växer stadigt i Sverige. Många begagnatköpare av elbilar oroar sig för är hur batteriet mår. Elbilens batteri är den dyraste komponenten, men i Sverige erbjuder de flesta handlarna inte några batteritester. Samtidigt finns det undantag som Carla. Detta är något som Bo Ericsson från den oberoende organisationen Fordonsjuristen, som verkar för verkstäders och fordonshandlares bästa i bilbranschen, är kritisk till.

Bo Ericsson vill införa ett nytt battericertifikat i försäljningsprocessen för begagnade elbilar där data från testet visas i annonsen på nätet.
– Ett motorbyte i en fossildriven bil framstår helt plötsligt som billigt jämfört med ett batteribyte, därför måste vi ta denna fråga på allvar, säger Bo Ericsson.

Bo Ericsson vill införa ett nytt krav på batteritester för begagnade elbilar. Foto: Dekra

Enligt experten hade det nya certifikatet kunnat användas för att få ett bättre pris på den begagnade elbilen, samtidigt som det hade skapat en större trygghet för både bilhandlaren och bilköparen.
– Det viktigaste är att informera kunden om batteriets kapacitet innan de köper bilen. Då agerar vi snyggt och vinner kundens förtroende. Sedan är det upp till kunden att avgöra om bilens pris står i relation till batteriets kapacitet, avslutar Bo Ericsson.

Battericertifikatet ska visa batteriets State of Health (SoH), som är en procentandel som representerar batteriets nuvarande hälsa jämfört med dess ursprungliga kapacitet. Ju högre SoH, desto bättre skick på batteriet.
– Att testa SoH vid varje servicetillfälle hos verkstaden, som noteras i den digitala serviceboken, skapar också trygghet för både köpare och säljare, speciellt med tanke på att alla fel som uppkommer inom två år anses vara ursprungliga enligt nya Konsumentköplagen, säger Bo Ericsson.

I Norge gick norska NAF nyligen ut med en checklista med olika tips du bör ha koll på när du ska köpa en begagnad elbil. Där uppmanade de alla att utföra ett batteritest på elbilen som de är intresserade av. I EU. Från och med den första juli 2025, kommer det dessutom nya krav på batteriers hållbarhet. Efter 10 000 mil och fem år måste batterierna i en elbil eller laddhybrid ha minst 80 procent kapacitet kvar; efter åtta år och 16 000 mil minst 72 procent. Om kraven inte uppfylls måste tillverkaren vidta åtgärder.
LÄS MER: