Volvo Cars ska satsa på att tillverka egna batterier. Det slår nya vd:n Håkan Samuelsson, 74, fast.
– Om man är en ledande elbilstillverkare är det väldigt viktigt att man har kontroll på sin egen batteriproduktion för att utveckla prestanda och få ner kostnaderna, säger han till Ekot.
De flesta biltillverkare köper idag in sina batterier från jätteföretag som CATL och BYD som varje år tillverkar miljontals batterier. Volvo Cars hade planerat att tillverka batterier själva tillsammans med Northvolt. Men efter Northvolts konkurs står de med en stor fabriksbyggnad i Göteborg, men saknar teknik.
Nu slår nya vd:n Håkan Samuelsson fast att Volvo ändå ska satsa på att ha egen batteritillverkning. Trots utmaningar och behov av att satsa 10-tals miljarder på en teknik där batterijättarna idag har ett enormt försprång. Och trots att ledande batteritillverkare idag har ett enormt tekniskt försprång.
– En egen batteritillverkning är någonting som är viktigt för oss. Exakt hur vi ska göra det får jag återkomma till, säger Håkan Samuelsson till Ekot.

Volvo Cars bolag Novo Energy bygger idag klart en enorm batterifabrik på Torslanda i Göteborg. Men hur och till vad fabriken ska användas vet de inte idag. Det har tidigare sagts att investeringsbehovet är omkring 20 miljarder kronor. Men det verkar inte avskräcka Håkan Samuelsson. Han söker nu en partner som kan hjälpa Volvo tillverka egna batterier.
– Vi får titta på hur vi kan få en sådan partner som kan hjälpa oss. Vi har en startpunkt i form av en byggnad, men det saknas teknologi, säger han till Ekot.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter