Volvo utfärdar larm till ägare av laddhybrider i Sverige och hela världen. De måste sluta ladda bilarna för att batteriet kan kortsluta och börja brinna. Modellerna S60, V60, S90, V90, XC60 och XC90 återkallas.
– Denna återkallelse omfattar 73000 bilar globalt, varav drygt 8000 i Sverige, bekräftar Volvo Cars för Carup.
Volvo uppmanar ägarna till 1000-tals laddhybrider att sluta ladda sina bilar. Bilar av modellerna S60, V60, S90, V90, XC60 och XC90 har ett batteri som kan kortslutas och orsaka termisk rusning. Det gäller bilar av årsmodellerna 2020-2021 av S90, 2022 för V90 och 2020-2022 för S60, V60, XC60 och XC90. Felet utgör en allvarlig brandrisk, särskilt om det inträffar på natten när bilarna laddas i ett garage, uppger Carscoops. En återkallelse har gått ut via NHTSA i USA.
Flera av modellerna är tillverkade av Volvo Cars fabrik i Torslanda i Göteborg. Batteriet är tillverkat av LG och Volvo har hittat en produktionsavvikelse som kan göra att battericeller kortsluts och får termisk rusning. I Sverige är drygt 8000 blir drabbade av felet.
– Återkallelsen berör vissa laddhybrider ur våra 60- och 90-kluster av årsmodell 2020 – 2022, på grund av ett potentiellt problem med ett fulladdat högvoltsbatteri. Vi kommer att kontakta alla kunder med potentiellt berörda bilar och be dem att boka en tid hos sin återförsäljare, utan att dröjsmål, för att få sina bilar besiktigade och uppdaterade på lämpligt sätt, uppger Volvo Cars PR-chef Magnus Holst till Carup.


Felet hittades efter att en Volvoägare rappporterat om en termisk rusning den 6 februari 2024. Efter detta inledde Volvo Cars en utredning som avslutades under mars i år. Felet har lett till två händelser, men hittills har det inte lett till materiella skador eller att någon människa skadats. För ett år sedan exploderade en Volvo XC60 i ett garage i Colorado, det är dock inte bekräftat om det har med det aktuella felet att göra.
– Ägare rekommenderas att inte ladda sina fordon förrän åtgärden har slutförts. Återförsäljare kommer att inspektera och byta ut högspänningsbatterimodulen vid behov. Dessutom kommer återförsäljare att uppdatera programvaran för att övervaka batteriet. Alla reparationer kommer att utföras kostnadsfritt. Ägaraviseringsbrev förväntas skickas den 15 maj 2025, skriver Volvo i sin återkallelse i USA.
Volvo Car Sverige börjar skicka ut kundinfo redan idag till berörda ägare i Sverige.
– Alla kunder som har digital brevlåda kommer att ha info inom ett par dagar, de första får information redan idag. Vi räknar med att ha skickat ut info till alla berörda inom en vecka. Det som tar lite längre tid är de som vi behöver skicka fysiska brev till, uppger Magnus Holst på Volvo Cars.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter