Volvos nya superteknik som ska ge säkrare bilar

Volvo Cars har börjat använda virtuella världar och AI för att göra säkrare bilar. Med ny teknik skapas 3D-scener för sätta bilarna på prov. 
– Vi har redan miljontals datapunkter från ögonblick som aldrig har inträffat och som vi använder för att utveckla vår mjukvara, säger Alwin Bakkenes, chef för Global Software Engineering på Volvo Cars.

Volvo Cars berättar nu hur de använder AI-genererade virtuella världar för att förbättra utvecklingen av sin säkerhetsmjukvara. Förarassistanssystemen (ADAS) testas i realistiska, högupplösta 3D-scener för att testa vad systemen går för. Det ska bland annat skapa säkrare nödbromsning och styrhjälp. 

Volvo använder en en avancerad beräkningsteknik som kallas Gaussian splatting, som kan skapa en stor mängd realistiska, högupplösta 3D-scener från verkliga bilder. Den virtuella miljön manipuleras genom att lägga till eller ta bort trafikanter och ändra beteendet hos trafik eller hinder på vägen.

Så här skapar Volvo virtuella världar för att testa sina bilar. Bilder: Volvo Cars
Så här förvandlas verkliga miljöer till datavärldar med hjälp av så kallad Gaussian splatting.

– Tack vare Gaussian splatting kan vi välja ut ett av de mer sällsynta fallen och explodera det i tusentals nya varianter av scenariot för att träna och validera våra modeller mot. Detta har potential att låsa upp en skala som vi aldrig har haft tidigare och till och med att fånga upp gränsfall innan de inträffar i den verkliga världen, säger Alwin Bakkenes, chef för Global Software Engineering på Volvo Cars.

Projektet är en del av ett doktorandprogram på svenska universitet för att utforska om neurala renderingstekniker kommer att integreras i framtida säkerhetsinitiativ. Studien sponsras av Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP).
LÄS MER: