Okända tekniken i nya Tesla Model Y

Ingenjören Sandy Munro är tillbaka med två Teslachefer och avslöjar hemligheter bakom nya Model Y. Vi får bland annat veta mer om hur Tesla har tänkt om kring produktionen av elbilen och dess nya elektriska bromsar.
– En av bilens coolaste nya system är bromsarna, säger Lars Moravy, Teslas vicepresident för bilteknik.

Bilingenjören Sandy Munro har blivit känd genom att plocka isär bilar och analysera dem i detalj. Tesla är en tillverkare som många gånger fått utstå beröm och kritik från Sandy. I ingenjörens senaste klipp på YouTube går han igenom tekniken i nya Tesla Model Y tillsammans med Teslas designchef Franz von Holzhausen och Teslas vicepresident för bilteknik Lars Moravy.

Till en början går trion igenom Model Y:s nya design som hyllas av Sandy Munro. Lars Moravy avslöjar sedan att Tesla har slutat använda sig av gigacasting till bilens framvagn, vilket tillverkaren gjorde tidigare. Enligt Teslachefen beror detta på att företaget vill göra leveranskedjan mindre komplex, samtidigt som de har förbättrat och minskat antalet unika delar på bilens framsida för att kunna förenkla monteringen och reparationerna.

Den bakre delens gigacast har också gjorts om så att den blivit sju kilo lättare än tidigare. Viktminskningen har gjort att både bilens dynamik och räckvidd har förbättrats.
– Vi kommer att fortsätta utveckla den ännu mer, säger Moravy.

Efter det avslöjar Lars Moravy även att Tesla har gjort om bromssystemet helt i nya Model Y. Elbilen har nämligen ett brake-by-wire-system där hydraulen fortfarande finns kvar. Elbilen har alltså hydrauliska bromsar, men själva bromsningen görs med hjälp av en elmotor.
– Det gör det möjligt för oss att göra två saker som är riktigt häftiga. Det första är att känslan av bromspedalen blir mer konsekvent, säger Moravy.
– Och den andra saken är att eftersom vi inte förlitar oss på ett hydrauliskt bromssystem helt kan vi dra tillbaka dynorna så att det blir mindre friktion, fortsätter Teslas vicepresident för bilteknik.

För att se hela Sandy Munros intervju med de två Teslacheferna kan du klicka dig vidare på klippet som är länkat i artikeln. Vi får bland annat höra varför Tesla valde att inte använda sig av Cybertrucks steer-by-wire-system.
LÄS MER: