Svenskt genidrag ska lösa rondellkaos

Svensk uppfinning ska revolutionera rondeller och lösa kaoset. Hasselcirkeln är redan på teststadiet.
– I dagens flerfältiga cirkulationsplatser kan det ibland upplevas lite som djungelns lag, säger uppfinnaren Sebastian Hasselblom.

Under rusningstid blir ofta cirkulationsplatserna flaskhalsar. Deras egentliga uppgift är att få trafiken att flyta bättre. Men när många bilister trängs och samtidigt gör oväntade filbyten stannar allt upp. 
– Om två körfält är målade hela vägen runt rekommenderas man att nyttja det inre körfältet vid vänstersväng och sedan korsa det yttre strax före utfart. Men det är också tillåtet, om än inte rekommenderat, att nyttja det yttre cirkulerande hela vägen för att slippa genomföra körfältsbytet på slutet, säger Sebastian Hasselblom, trafikanalytiker på WSP.

Sebastian Hasselbloms idé är enkel och så genial att Trafikverket har nappat på den. Han menar på att man ska ha spärrlinjer målade inne i cirkulationsplatsen. Då kan andra bilar fylla på, trots att det kommer fordon i det inre körfältet. Dessutom vill han ha tydligare skyltning vid infarten till rondellen. 

När många bilar trängs i en och samma rondell uppstår det lätt tillbud. Även om de inte alltid krockar skapar det irritation och ställer till bekymmer i trafiken. 
– Om man färdas i det inre cirkulerande körfältet och korsar det yttre för att nå utfarten anses man vållande om man i samband med körfältsbytet råkar ut för en incident. Inte alltför sällan kan även linjerna mellan inre och yttre cirkulerande körfält vara utslitna. Med min lösning undviker vi riskerna som uppstår när någon behöver byta fält inne i cirkulationen. 

Genom den nya så kallade Hasselcirken kommer rondellerna att bli säkrare. 
– Vi har filmat en del rondeller under rusningstrafik och det är inte så att det sker massor av olyckor, men det dyker ofta upp åtminstone några nästan-olyckor bara under en vanlig rusningstimme där någon tvingas panikbromsa och där det är nära att två bilar kör in i varandra. Många förare upplever också en viss olustkänsla av att passera en stor flerfälts cirkulationsplats, säger Sebastian Hasselmark.

Med Hasselcirkeln kommer trafiken att flyta snabbare, folk kommer hem tidigare och hela samhället blir en vinnare. 
– Det kommer också att bli en snabbare genomströmning, eftersom bilarna i det inre körfältet inte får gå över spärrlinjen, så kan andra bilar passera in även om det kommer fordon i det inre körfältet. 

Hasselcirkeln kan snart vara verklighet. 
– Du behöver i praktiken inte alltid väja för en bil i det inre körfältet och det gör det lättare att köra in i cirkulationen. Det var den här tanken som startade det hela när jag satt och räknade på kapaciteten, avslutar Sebastian Hasselblom. 
LÄS MER: