Gurun: ”100% elbilar är som att alla blir vegetarianer”

Volkswagens dieselgate orsakade dagens bilkris i Europa. Det menar den engelska bilgurun Harry Winter. 
– Att nå hundra procent elbilar är som att alla ska bli vegetarianer, säger han.

Senaste avsnittet av populära Harrys Garage blev en uppläxning av den europeiska bilindustrin. Krisen är bråddjup och många klassiska bilmärken är på väg att gå under. Bilgurun Harry Winter med decennier av erfarenhet som motorjounalist har sin analys av läget klar.
– Jag har varit med i många år och har aldrig sett en sådan förvirring i den europeiska bilindustrin, säger Harry Winter. 

För några år sedan gick många europeiska biltillverkare ut med att de var på väg att skrota förbränningsmotorerna. Men sedan dess har det runnit mycket vatten under broarn. 
–  Men nu skjuter Volvo upp döden för förbränningsmotorer. BMW fortsätter med V8. Även Bentley ger upp sina planer på att bygga elektriska elektriska bilar.

Harry Winter menar på att europeerna inte har hängt med i utvecklingen. Våra bilmärken har sig själva att skylla och för att hitta roten till det onda måste vi backa tillbaka nästan tio år.
– Dieselgate blev början på allt. Då var dieselbilar väldigt populära i Europa. Man ville sälja i USA, men det fanns bestämmelser om utsläpp där och på den vägen uppdagades dieselgate.

Avslöjandet skämde ut tyska Volkswagen över hela bilvärlden. Samtidigt växte Tesla fram och elbilen blev symbolen för framtidens rena transporter. Nu presenterar nya kinesiska elbilsmärken nästan varje dag. Medan europeerna kämpar för omställning och försöker övertyga en konservativ köpkrets om att framtiden inte ligger i fossila bränslen.
– Våra beslutsfattare vill få oss att köpa elbilar och kommer att försöka med att höja skatterna på förbränningsmotorer. Men det är fel väg att gå, politiker och konsumenter talar inte samma språk.

Harry Winter förnekar inte den globala uppvärmningen. Men han tror inte att en rekordsnabb omställning till elbilar är den rätta vägen att gå. 
– Det är som att hela landet ska bli vegetarianer. Det är inte för alla och vi måste förstå att bilköpare och beslutsfattare inte är inne på samma spår. Men det finns mindre elbilar som är bra och passar för vissa saker.

Han tar exempel som den nya Renault 5 eller den italienska Grand Panda. Billiga elbilar som de flesta kan köpa. Men samtidigt är anpassade efter urbana liv med korta avstånd och tätt mellan laddstolparna. 
– Jag tror inte vi når upp till 100 procent elbilar på länge, avslutar Harry Winter.  
LÄS MER: