Volvo har uppfunnit en smartare frunk till elbilar

Här är Volvos nya otippade patent: En smartare frunk till elbilar. Med en ny design ska lastkapaciteten bli större. Dessutom ska den vara bättre för miljön.

När Tesla Model S lanserades återuppstod frunken, vilket är ett extra lastutrymme för bilar framtill. Tidigare hade modeller som Porsche 911 och Volkswagen Beetle en frunk, men i ställlet saknade de ett bagageutrymme baktill. Men för Tesla Model S och de flesta andra elbilar finns det både lastutrymme fram och bak. Nu har Volvo tagit fram en helt ny typ av frunk som kan revolutionera branschen. 

I Volvos patentansökan beskriver de hur dagens frunkar har en struktur som är förknippad med flera problem och nackdelar. Volvo hävdar att de ofta är gjorda av plastmaterial som inte är återvinningsbara eller kräver en väldigt dyr återvinningsprocess. Dessutom gör dagens tillverkningsprocess av plastdelarna till frunken att lagringsvolymen begränsas.
– Som sådant finns det ett behov inom tekniken av ett förbättrat förvaringsfack för bilar som övervinner ovanstående begränsningar, skriver Volvo i sin patentansökan.

Så här tänker Volvo att den nya frunken kommer att se ut.
En annan ritning som visar Volvos nya frunkdesign.

Men detta är något Volvo nu har hittat en lösning på. Tillverkaren har tagit patent på en ny, smartare frunk som beskrivs som ett tvådelat förvaringsfack. 
– Genom att bilda separata segment av det förgrenade förvaringsfacket, reduceras dragvinklarna för den sammansatta kaviteten avsevärt i jämförelse med en lagringskavitet som definieras av en monolitisk förvaringsfackkropp, skriver Volvo. 

Dessutom kommer vissa plastdelar till den nya frunken att tillverkas av ett mer hållbart plastmaterial. Detta ska göra återvinningsprocessen billigare och mer effektiv.
– I allmänhet kan varje komponent eller del av det sammansatta delade förvaringsfacket tas isär från resten av enheten och kasseras eller återvinnas med det mest hållbara förfarande som komponenten tillåter, skriver Volvo.
LÄS MER: