Trucker får böta 32 miljoner för dieselfusk

Dieselsfusk avslöjat i USA. En åkeriägare har dömts till fängelse och 32 miljoner kronor i böter. Mannen kopplade bort utsläppsreningen. 

I helgen berättade vi på Carup om att fusket med dieselbilar med urkopplade AdBlue-system blir allt vanligare.
– Det är skäl för att häva köpet eftersom fordonet inte lever upp till typgodkännandet, säger fordonsjuristen Ulf Stefansson. 

Utsläpp från dieselmotorer är ett hotande miljöproblem. Därför har bil- och lastbilstillverkare lagstadgade krav på att installera avgasrening. I USA beslutade lagstiftande församlingar 1963 om Clean Air Act. Det är ett omfattande lagsystem som reglerar utsläpp från bilar och lastbilar. Enligt lagen måste lastbilar utrustas med ett omfattande system som håller nere utsläpp.

Dieselfusk kan få enorma konsekvenser. Nu har en åkeriägare i Missouri dömts till nio års fängelse och 32 miljoner kronor i böter för att han har kopplat ur avgasreningen på sin fordonsflotta och begått omfattande ekonomiskt fusk, uppger The Drive. Christopher Lee Carroll och hans kompanjon George Reed tog federala lån under pandemin under förevändning att de skulle användas för att betala anställdas löner.

Istället investerade de pengarna i att bygga upp ett åkeriföretag. Men för att spara pengar tog de bort avgasreningen. När federala myndigheter började utreda dem hotade Lee Carroll anställda för att prata med agenterna. Efter en omfattande utredning har en domstol i Missouri dömt honom. Kompanjonen George Reed har sedan tidigare börjat avtjäna sitt straff. Enligt domstolen har Caroll Lee brutit mot 13 punkter i Clean Air Act, samtidigt som han gjort sig skyldig till bedrägerier och övergrepp i rättssak.

Problemet med dieselbilar som har bortkopplade reningssystem verkar vara ett problem över hela världen. Lagstiftningen för att få ner utsläppen har gjort att många fordonstillverkare har tvingats utveckla reningssystem under korta tidsperioder. 

I Sverige har många dieselbilägare med AdBlue vittnat om att systemet går sönder. Och det är mycket dyrt att reparera. Därför är det vanligt att bilägare vänder sig till verkstäder för att få dem bortkopplade.
– Man får inte göra det, bilen riskerar då att inte bli godkänd i besiktningen, säger Ulf Stefansson.  
LÄS MER: