Glömde att ladda elbilar fullt i nytt räckviddstest

Går det att lita på räckviddstester? I ett nytt kanadensiskt räckviddstest startade två av bilarna inte ens med fulladdat batteri. Vinnarbilen Polestar 2 samma teknik som den Volvo som kom allra sist.
– Jag tycker man ska vara försiktig med hur mycket man vill läsa ut av den här typen av tester, säger Daniel Brandell, batteriforskare vid Uppsala universitet, till Carup. 

Både på Youtube och i olika motortidningar utförs nya räckviddstester på elbilar. Undersökningarna visar ofta hur mycket elbilarna avviker från sina officiella WLTP-siffror och nya vinnare och förlorare koras ständigt. Ett nytt vintertest på elbilar i Kanada visar att det kan vara vanskligt det kan vara att lita på resultaten. 

Vintertestet genomfördes av den kanadensiska bilistorganisationen CAA. De körde 13 elbilar i minusgrader tills batterierna var tömda. Enligt organisationen själva hade de tänkt testa 14 elbilar, men på grund av tekniskt strul kunde inte Kia EV6 delta. Dessutom inledde en av vinnarbilarna, Chevrolet Silverado, testet med bara 73 procent laddning i batteriet. Även Ford F-150 Lightning startade testet med 89 procent av kapaciteten. Testresultaten räknades om för att ta hänsyn till laddningen.

Daniel Brandell manar till att inte dra för långtgående resultat på enstaka räckviddstest. Här är ett ett norskt räckviddstest utfört av NAF och Motor.no. Foto: NAF/Motor

En intressant sak med testet var att Polestar 2 kom på delad förstaplats och gick 14 procent kortare än sin angivna NRCan-räckvidd, vilket är modellens officiella kanadensiska räckvidd. Att Polestar vann är inte märkligt i sig, men det som sticker ut med resultatet är att modellen delar samma teknik som Volvo XC40. Volvon har visserligen högre luftmotstånd än Polestar, men kom allra sist i testet och gick 39 procent kortare än sin officiella kanadensiska räckvidd.

En som kritiserat räckviddstester är batteriforskaren Daniel Brandell från Uppsala universitet. Enligt honom borde man ifrågasätta hur rigorösa testerna faktiskt är.
– Skulle man lita på en cancerforskare som sa att han bara gav sin fru morötter som mat i tio år och att hon inte fick cancer på grund av det och därför borde alla göra så? Ingen hade litat på det, säger Daniel Brandell. 

Daniel Brandell tycker att testerna inte är vetenskapliga studier utan mer stickprov. Varför det kan skilja så mycket i avvikelse i testerna kan både bero på slump och hur testet genomförs, enligt Daniel Brandell.
– Varför resultaten blir så olika kan bero på att mjukvaran eller batteriet faktiskt bara har en dålig dag, säger Daniel Brandell.

Så lång räckvidd hade 13 elbilar i vintertemperatur

Bilarna är rankade efter lägsta avvikelsen jämfört med officiell NRCan-räckvidd.

BilmodellOfficiell räckvidd enligt NRCanUppnådd
räckvidd
Avvikelse, %
Polestar 2444 km384 km-14 %
Chevrolet Silverado724 km456 km-14 %*
Kia EV9435 km349 km-20 %
Honda prolog439 km334 km-24 %
Volkswagen ID.4468 km338 km-28 %
Tesla Model 3584 km410 km-30 %
Kia Niro407 km285 km-30 %
Ford Mustang Mach-E483 km334 km-31 %
Chevrolet Equinox 513 km337 km-34 %
Ford F-150 Lightning515 km296 km-35 %*
Hyundai IONIQ 5410 km262 km-36 %
Toyota bZ4X406 km255 km-37 %
Volvo XC40409 km248 km-39 %

Beräkningen justerades för att återspegla att Chevrolet Silverado startade vid 73 procent av sin batterikapacitet och att Ford F-150 Lightning startade vid 89 procent av sin kapacitet.
Källa: CAA.
Stora bilden: Foto: David Naylor/Uppsala universitet
LÄS MER: