Livsfarliga beteendet som ändå inte ger böter. Detta retar tusentals bilister.
– Det finns inget straffansvar för detta, säger trafikpolisen David Askeröd.
Nyligen berättade vi på Carup att politikerna inte har några planer på att lagstadga om reflextvång. Trots att 81 procent av bilisterna kräver en reflexlag. Efter det har många läsare hört av sig till oss. Enligt dem så är det väldigt vanligt att gångare promenerar på fel sida av vägen. Varje år omkommer 35 fotgängare i trafiken. Den som går på fel sida kan inte upptäcka mötande bilar.
– Det finns säkert en hel del som går på fel sida men jag kan i sig inte säga hur stort problemet är, säger trafikpolisen David Askeröd.
Vi frågade den ansvariga ministern om det fanns planer på att lagstifta om reflextvång. Men från politiskt håll verkar intresset för att skärpa regler och eventuella straff för slarviga gångare vara svalt.
– Allt som är lämpligt i trafiken är inte reglerat i lag, säger bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson till Carup.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/gaende-itrafik--1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/david_askerod-1024x576-1.webp)
Fotgängarnas skyldigheter finns med i trafikförordningen sjunde kapitel. Ändå blir det oftast bilföraren som bär det tyngsta ansvaret när olyckan är framme.
– Det är den som kör bil som har en utbildning och därmed det största ansvaret. Men vid en olycka kan straffansvaret ändå diskuteras, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
I trafikförordningen står det att gående ska hålla sig på höger sida och gå mot trafiken. Men det finns ingen straffpåföljd om man bryter mot detta.
– Det finns inget straffansvar för att gå på fel sida, säger David Askeröd.
Om en patrullerande polis får syn på någon som går på fel sida av vägen utan reflex i mörkret så blir den värsta tänkbara följden en åthutning.
– Därför så är åtgärden från polisen nog allt som oftast ingenting, på sin höjd kanske man tar en kort dialog och berättar att det är bättre att gå på andra sidan, säger trafikpolisen David Askeröd.
Politikernas linje att inte straffa gående genomsyrar hela trafikförordningen. Bara för att det står inskrivet i lagen att man bör göra på ett särskilt sätt, innebär det inte böter eller rättsliga påföljder att bryta mot detta.
– Vissa trafikregler har inga särskilda straffbestämmelser kopplade till sig, säger Niclas Nilsson, expert på Transportstyrelsen.
Men om det skulle inträffa en olycka kan saken omvärderas. Den som har brutit mot vissa bestämmelser kan bli den som bär ansvaret.
– Men man måste samtidigt ha i åtanke att lag om vissa trafikbrott kan bli relevant vid en olycka eller brott mot trafikregler men då är det vad jag förstår ifråga om vårdslöshet i trafik och liknande, säger Niclas Nilsson.
Trafikantregler för gående finns i Trafikförordningen kapitel 7
1. Använd gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan.
2. Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
3. På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
4. Om du åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart, ska du färdas på höger sida om det är lämpligare.
5. Korsa vägen på ett övergångsställe. Om det inte finns något, ska du se dig noga för och gå tvärs över körbanan, helst vid en vägkorsning, och utan att skapa fara eller olägenhet för trafiken.
6. När du ska gå ut på ett övergångsställe, ska du ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig
Som gående räknas:
Du som åker rullskidor, rullskridskor eller spark
Du som leder cykel, moped eller motorcykel
Du som skjuter barnvagn eller rullstol
Du som själv för rullstol i gångfart.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/07/andreas_jemn-jpg.webp)
Andreas Jemn är journalist och författare.