Bilkändisen hittar ladufynd till vrakpris – orörd i 16 år

En klassisk Porsche 911 SC, orörd i 16 år och till salu för ett vrakpris. För den kände biljournalisten Mat Watson lät det som en dröm. Men beslutet om han skulle köpa den eller inte skulle visa sig vara tufft.

Det var ett tips som fick Mat att styra mot Bedford, England. En Porsche 911 SC från 1982 hade stått undangömd sedan 2008. Bilen hade ägts av samma familj sedan den köptes ny, men efter ett tragiskt dödsfall hade den glömts bort. Nu ville ägaren hitta ett nytt hem för den. Mat träffade Rich, en expert på att restaurera Porschar, som visade upp bilen på säljarens önskemål. Och om inte Mat ville köpa bilen i slutet av dagen för det begärda priset – så lovade Porscheexperten Rich att han skulle köpa den själv istället.

Första intrycket var lovande: den svarta karossen skymtade genom lager av damm, och interiören var nästan intakt. Men verkligheten hann ifatt dem snabbt. Priset? 15 000 pund (ca 210 000 kr). För en klassisk 911 SC låg det långt under marknadsvärdet – om bilen gick att rädda. Men verkligheten hann ifatt dem snabbt. Men när dammet hade lagt sig visade sig fyndet vara en potentiell fälla med kostnader som skenade bortom all rimlighet.

Vid närmare granskning var bilen en tickande bomb. Rost hade tagit ett fast grepp om trösklar och bärande strukturer, och båda framflyglarna behövde bytas. Rostreparationer på en klassisk Porsche kan kosta mer än vad bilen är värd, och Rich insåg snabbt att detta kunde bli ett ekonomiskt haveri. Men det var under huven som den verkliga prövningen väntade. Motorn, en 3.0-liters sexcylindrig boxermotor, hade en gång renoverats. Men 16 år av stillestånd gör ingen motor gott. Startförsöket blev en rökig affär – motorn gick ojämnt och brännkammaren fylldes av oljerök.

Vid en mer noggrann inspektion med en inspektionskamera avslöjades misstänkta spår av “bore scoring” – ett fenomen där kolvarna skadar cylinderväggarna. Det blev ingen munter prognos för bara en motorrenovering för en 911 SC kan landa på uppåt 15 000 pund (ca 210 000 kr), vilket är lika mycket som säljaren ville ha för bilen så snabbt började kostnaderna skena. När Mat sedan summerade kostnaderna för projektet insåg han att slutnotan kunde landa på över 60 000 pund (ca 830 000 kr). En rejäl summa för en bil som han från början hoppats kunna rädda för en bråkdel av den summan.

Den sista spiken i kistan kom när en oljeanalys avslöjade höga halter av bly och koppar – tydliga tecken på slitage i vevlagren. Mat insåg att drömmen om en egen 911 SC fick vänta.
– Jag älskar den här bilen, men det är helt enkelt för mycket just nu. Jag har inte tiden, expertisen eller pengarna för projektet just nu, sa Mat när han tog det tuffa beslutet att tacka nej.

Trots besvikelsen lämnade Mat långt ifrån tomhänt för han har nu fått upp ögonen för detta projekt. Istället följer han nu bilens framtid via Richs YouTube-kanal, Auto 2000Porsche, där renoveringen kommer dokumenteras eftersom Rich höll sitt ord och själv köpte Porschen som tills nu hade stått still i 16 år.

LÄS MER: