Oväntat resultat: Jämför diesel-kostnad med elbil

I ett tyskt test jämfördes förbrukningskostnaderna på motorväg för en dieselbil med en elbil. I undersökningen ställdes en Volkswagen Tiguan mot en ID.4. Resultatet var oväntat för många. 

Vilken bil som är billigast att äga och köra är en fråga många bilägare ställer sig. I Tyskland har elbilar länge varit enormt populära, men efter att statliga subventioner försvann har försäljningen gått sämre. Ett tydligt tecken på det minskade intresset är att det såldes fler dieselbilar än elbilar i Tyskland förra året. Dieselbilar har länge varit ett väldigt attraktivt val i Tyskland på grund av motorvägarna som tillåter höga hastigheter. 

På grund av den eviga diskussionen om vilken drivlina som är billigast valde tyska Carwow att utföra ett stort test där de jämförde förbrukningskostnaderna mellan en Volkswagen Tiguan och en Volkswagen ID.4. Tyskarna bestämde sig för att utföra undersökningen genom att köra mellan Flensburg och München, vilket är en sträcka på ungefär 94 mil. Bilarna kördes i ECO-läge och låg under hela testet i en hastighet av 130 km/h. 

Dieselbilen ska rent teoretiskt ha en räckvidd på 100 mil, med en förbrukning på 5,5 liter/100 km. Det gör att den borde klara av testet med enbart en tankning i slutet. ID.4 ska ha en räckvidd på 50 mil och kommer att behöva laddas minst en gång. 

När testet sedan genomfördes behövde ID.4:an laddas två gånger och genomsnittsförbrukningen för elbilen låg på 18,6 kWh/100 km. Kostnaderna för laddningen av elbilen hamnade till slut på 948 kronor. Bränslekostnaderna för dieselbilen landade på 926 kronor. Alltså var kostnaderna högre för elbilen. Det ska dock sägas att den snabbladdades, vilket kostar mer. Många som äger elbil och bor i villa laddar hemma och kommer betydligt billigare undan, i alla fall fram till första laddstoppet.

Tiguan kostar mindre än elbilen, men har en årsskatt i Tyskland på 3250 kronor, vilket ID.4:an inte har. Däremot kostar elbilen mer att försäkra. Resultatet visar varför många tyskar fortfarande håller hårt i sina dieselbilar och hade bilarna färdats i en högre motorvägshastighet vilket inte är ovanligt på autobahn, hade kostnadsskillnaderna förmodligen varit ännu större.
För att se hela testet kan du klicka dig vidare på klippet i artikeln. Även om de är tysktalande, går det att få undertexter på svenska.
LÄS MER: