Experten: Oväntade felen på elbilars batterier

Experten berättar: Här är största farorna och utmaningarna med att reparera elbilsbatterier.
– Hade Tesla tillhandahållit delar, manualer och instruktioner hade vi reparerat batteriet på löpande band, säger Fredrik Grufman.

Många svenskar tvekar på att köpa en elbil. Bilbranschen tror att det beror på en utbredd rädsla för batterierna. Om de går sönder står man med en enorm kostnad. Men undersökningar visar att de i genomsnitt håller mycket längre än vad många tror.
– Vanligaste felet på elbilsbatterier är faktiskt inte att de slits ut och får så kort räckvidd och blir obrukbara, istället är det olika skador som sker som slår ut batteriet, säger verkstadsexperten Fredrik Grufman.

Nu har begagnade Teslor med lite längre körsträckor börjat dyka upp till försäljning. Plötsligt är prislappen så låg att det blir attraktivt för flera. Men vågar man köpa en bil med ett gammalt batteri?
–  Det vanligaste felet som inträffar på Tesla-batterier (Äldre Model S) är att det tränger in vatten i batteriet. Vatten och el är en särdeles dålig kombination, speciellt när det är högspänningsutrustning. Batteriets dator känner av att det blir överledning inuti batteriet och slår av det, säger Fredrik Grufman.

Äldre begagnade Tesla Model S har en akilleshäl som man ska vara försiktig med.
– På äldre teslor så tränger vattnet in genom paraplyventilerna som sitter utmed kanten på batteriet. Där samlas gärna smuts och grus vilket kan göra att den hamnar något på glänt och släpper in väta och fukt.
Om du köper en elbil som en Tesla, läs först. Det är mycket som skiljer från de traditionella bilarna, inte minst ska man vara försiktig vid tvättandet, säger Fredrik Grufman.

Experten varnar ägarna för att underredsspola elbilar.
– Det kan heller inte uteslutas att maskintvätt med underredsspolning är olämpligt för elbilar och att frekvent användning av just underredsspolning kan öka risken för batterihaveri. Det finns inga som helst fördelar med att underredspola en elbil., säger Fredrik Grufman.

Det spelar roll vilken elbil du köper. På vissa märken går det att reparera batteriet.
–  Vissa fordonstillverkare tillhandahåller reservdelar, verktyg och teknisk litteratur för att reparera batterierna, vissa andra gör det inte, som Tesla. När batteriet går sönder så är det mer eller mindre kört., säger Fredrik Grufman

Gamla Teslabatterier innebär en extrem utmaning.
– Även om man teoretiskt sett kan lyfta på locket och göra en reparation på de äldre batterierna så tillhandahåller Tesla inga delar, inga datasystem eller information om hur man faktiskt gör en korrekt reparation, säger Fredrik Grufman.

Trots att elbilarna funnits med oss över ett decennium, vet man lite om batterierna på verkstäderna.
– Det innebär att alla försök att rädda gamla batterier på sin höjd är på experimentstadiet. En del verkstäder lyckas bättre, andra inte fullt så bra. Problemet med batterireparationer är dock att 7000 celler har “bott tillsammans” under lång tid och slitits mot varandra, säger Fredrik Grufman.

Elbilarnas batterier revolutionerar hela verkstadsbranschen. Både utbildning och skyddsutrustning krävs.
– Att reparera batterier är generellt sett säkert och vidtar man adekvata försiktighetsåtgärder,, drar ut huvudsäkringar och använder föreskriven skyddsutrustning är risken låg för skador. Jag tycker att man kan betrakta arbeten på batterier eller högspänning lite som heta arbeten. Det kräver utbildning och skyddsutrustning. Använder man det så brukar det gå bra, säger Fredrik Grufman.

Teslas batterier är de svåraste utmaningarna.
– Det svåraste med att reparera elbilsbatterier är till 100-procent brist på information och reservdelar. Så är det på tesla-sidan i alla fall. Hade tesla tillhandahållit delar, manualer och instruktioner hade vi reparerat batterier på löpande band (givet att det var lönsamt), säger Fredrik Grufman.
LÄS MER: