Verkstadsexpert varnar för laddhybrider: Bilar i kö

Den kända finländska verkstadsexperten Jesse Haapala varnar för att för många laddhybridbilar har batterier som inte håller. Det behöver repareras för ofta och det kan bli en mycket dyr historia.
– Jag hade inte rekommenderat en laddhybridbil till någon, säger han.

Hur tillförlitgliga är laddhybridbilar? Den frågan blev aktuell i Finland efter att tidningen Ilta-Sanomat uppmärksammat att den kroatiska elbilverkstaden EV Clinic uppmanat sina kunder att undvika flera märken av laddhydridbilar. Verkstadsexperten Jesse Haapala som driver en stor verkstad en känd röst för många bilentusiaster stämmer in i kritiken.

– Jag har inte rekommenderat en laddhybridbil till någon. Jag rekommenderar en helt eldriven bil eftersom deras batterier håller sig i bättre skick och är betydligt enklare i strukturen, säger Haapala till Ilta-Sanomat.

Verkstaden EV Clinic i Kroatien har vid flera tillfällen varnat för laddhybrider. Nu stämmer en känd finsk expert in i kritiken och berättar att de har bilar i kö. Bild: EV Clinic

På hans arbetsplats på bilverkstaden Kokkolan Autohuolto, som varit i branschen i snart 45 år, möts de av ständiga batteriproblem i laddhybridbilar. Felen uppstår vanligtvis i bilar som körts mellan 15 000-20 000 mil, men även i bilar som körts kortare sträckor.
– Det är inte värt att köpa en hybridbil om målet är att köra rent el. Vi har bilar i kö just nu. Batterifel är vanliga i laddhybrider som körts runt 150 000-200 000 kilometer. Tyvärr har många av dem också dykt upp i bilar som körts mindre än 100 000 kilometer., varnar Haapala.

Verkstadsexperten berättar att de reparerat batterierna i ett 25-tal BMW laddhybrider bara under det senaste året. Orsaken till att laddhybriderna slås ut är att cellerna sväller inne i batteripaketen. Batteriet uppges kunna vara trasigt även om inga varningslampor lyser i bilen. Batteriet får sämre effekt och

Och det räcker inte alltid att ersätta en trasig batterimodul med en ny. Då kan problem uppstå om den nya modulen skiljer sig för mycket mot de övriga i batteriet, vilket ytterligare sänker kvalitén på batteriet. Och att reparera ett trasigt batteri kan bli en dyr historia, där bilägaren får räkna med en räkning på minst 5 000 euro (drygt 58 000 svenska kronor).
LÄS MER: