Svensk biljätte i akut kris – går i rekonstruktion

En stor svensk bilhandlare är i akut kris och slåss för sin överlevnad. Bilhandelskedjan Mobility Motors som omsätter 1,2 miljarder kronor har tvingats till rekonstruktion. Skulderna är uppe i 156 miljoner kronor.

En av Sveriges största bilhandelskedjor blickar ut över stupet. Mobility Motors med 120 anställda och en omsättning på 1,2 miljarder kronor har tvingats ansöka om rekonstruktion, något Motorbranschen var först med att berätta. Redan 2023 gjorde företaget en förlust på 23 miljoner kronor, och 2024 verkar ha blivit ännu värre. 

Mobility Motors är enligt hemsidan auktoriserad handlare för Mercedes-Benz, Hyundai, Mazda, Nissan, Peugeot, Opel, Citroën, Maxus och Isuzu. Företaget har även service för Hyundai, Peugeot, Opel, Citroën, Isuzu, Honda, Mitsubishi och Nissan. De har anläggningar i Lund, Malmö, Norrtälje och Sätra i Stockholm. Nu är framtiden osäker. En rekonstruktion innebär att företaget ska vidta omstruktreringsåtgärder och att långivare och leverantörer kan tvingas skriva ner fordringar. 

Mobility Motors har sålt ett flertal märken, bland annat Mercedes.

Enligt Sydsvenskan har Mobility Motors skulder på 156 miljoner kronor till banken, leverantörer och Skatteverket. Fram till november ifjol hade företaget gjort en förlust på 46 miljoner kronor för 2024. Nu ser det ut som att 60 anställda kan förlora sina jobb. 

– Obestånd förknippas oftast med konkurs, men jag vill vara tydlig med att det är rekonstruktion som är påbörjad. Gällande rekonstruktionen inleddes processen formellt den 8 januari i år vilket resulterade i godkännande från tingsrätten. Alla analyser och prognoser inför ingivandet av rekonstruktionsansökan har lett till slutsatsen att verksamheten kommer att vara lönsam igen efter de nödvändiga åtgärder som måste vidtas, skriver arknadschef Nawar Saman i ett mejl till Motorbranschen. 

Mobility Motors säljer bland annat Opel.
Mobility Motors försäljning av Nissan och flera andra märken i Malmö och Lund ser ut att läggas ner.

Enligt marknadschefen är det negativ utveckling på marknaden i kombination med inflation och höga räntor som knäckt företaget. De säljer mest till privata kunder, vilket gjord dem extra utsatta. Mobility Motors ska nu avveckla anläggningar i Malmö och Lund.

– Trots att vi under en längre period har genomfört omfattande kostnadsanpassningar för att möta dessa svårigheter har det tyvärr inte varit tillräckligt för att säkerställa långsiktig lönsamhet, säger Nawar Saman till Motorbranschen
LÄS MER: