VW:s sparpaket skakar Trabantens hemstad

I slutet av 2024 blev det klart att Volkswagen tvingas till tuffa besparingsprogram. I Trabantens hemstad Zwickau fruktas massiva nedskärningar som kan beröra 20 000 jobb i regionen.
– Först kommer det köas utanför arbetsförmedlingen, sedan ute på motorvägarna, säger Dirk Vogel, vd för AMZ till Berliner Zeitung.

Strax innan jul kom Volkswagen och fackförbundet IG Metall överens efter extremt tuffa förhandlingar. Tysklands största biltillverkare befinner sig i kris och tvingas till hårda besparingar. 35 000 jobb ska bort till 2030. De anställda har fått sina löner frysta fram till 2030 och 4000 chefer har gått med på att sänka sin lön, vilket Carup skrivit om.

Som en del av det omfattande besparingsprogrammet lyckades IG Metall förhindra uppsägningar, samt vissa tidigare stängningar av anläggningar, skriver Berliner Zeitung. Men Sachsen Association of Automotive Suppliers (AMZ) befarar att det kommer att ske stora nedskärningar i anläggningen i Zwickau, i delstaten Zachsen.

Zwickau tillverkade Trabant i decennier. När muren föll köpte Volkswagen fabriken. Om två år försvinner tillverkningen av flera elbilsmodeller och nu fruktar staden för sin framtid.

Bland annat ska tillverkningen av modellserierna ID3, ID.4 och Cupra Born flyttas från och med 2027. Endast Audi Q4 e-tron kommer att fortsätta tillverkas i Zwickau. Enligt AMZ hotar besparingsplanerna 20 000 jobb i staden. Enligt Dirk Vogel, vd på AMZ, kommer beslutet att få stark negativ påverkan på hela regionen.
– Först kommer det köas utanför arbetsförmedlingen, sedan ute på motorvägarna. Regionen kommer inte kunna erbjuda några alternativ på den här skalan, säger han. 

Fabriken i Zwickau har för närvarande en kapacitet på upp till 360 000 bilar per år. Uwe Kunstmann, ordförande för arbetarrådet för Volkswagen Sachsen, räknar dock med en framtida årlig produktion på endast cirka 130 000 bilar. Det folkägda VEB Sachsenring, tillverkare av bilen Trabant, förlade under DDR-eran sitt säte i Zwickau, och bilindustrin är fortfarande mycket viktig i regionen.

Dirk Vogel tycker att Volkswagen övergivit dem och hävdar att nedskärningen i staden som tidigare hörde till Östtyskland är ett politiskt beslut. Han riktar också häftig kritig mot regeringen som beskrivit resultatet av förhandlingarna som “positivt”.
– Om åtgärder inte vidtas mycket snabbt finns det en risk för avindustrialisering i en aldrig tidigare skådad omfattning, säger han.
LÄS MER: