Renaults seger i Årets bil får kritik. Före jul missade fransosen högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest.
– Om man inte får högsta betyg där är det svårt att sälja bilen till myndigheter och företag, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Ett par veckor före jul släppte det respekterade Euro NCAP en undersökning. I den fick Renault 5 bara fyra i betyg i säkerhetstestet. Anledningen var bland annat att det saknades krockkudde mellan passagerarna och att bilen dessutom inte hade den säkerhetsutrustning som krävdes.
– Det är inte längre så att alla förväntar sig fem stjärnor. Hade vi haft detta som utgångspunkt hade vi kunnat hamna utan bilar i finalen, säger den norska jurymedlemmen Fred Magne Skillebaek till Motor.no.
En del höjde på ögonen när Renault 5 vann Årets Bil, trots att den inte fick högsta betyg hos Euro Ncap. Det är ingen hemlighet att krock- och säkerhetstester väger tungt. De bilmärken som får högsta betyg använder det intensivt i sin marknadsföring. Men årets jury, som utsåg Årets bil, verkade se över det problemet.
– Jag hade två favoriter: Renault 5 och Kia EV3. Det var x-faktorn som i slutändan avgjorde. Renaulten kör fantastiskt bra och för oss lite äldre påminner den om Golf GTI och Peugeot 205 GTI, säger Fred Magne Skillebaek.
Den norska jurymedlemmen påpekade också att Renault var den enda av bilarna i årets final som hade testats i Euro NCAP. Men idag får de allra flesta nya bilarna en femma i betyg. Att tappa en stjärna ser inte bra ut.
– Det är ett väldigt viktigt betyg, biltillverkarna strävar verkligen för att uppnå en femma, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Biltillverkarna går mot att bygga billigare bilar. Då tvingas man skrota alla de säkerhetssystem som krävs för att få ett femstjärnigt betyg. När bilarna blir billigare, får också säkerheten naggas i kanten. Enligt den norska experten är det dags att ifrågasätta Euro Ncap.
– Ska man få fem stjärnor i dag måste man implementera så mycket dyr utrustning i bilarna att man knappt kan sälja dem. Detta är ett tema för alla biltillverkare. Euro NCAP och bilindustrin går åt olika håll, säger Skillebæk.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.