Bilbranschen i Sverige saknar rutiner för långtidsförvaring av elbilar. Står bilarna väldigt länge med urladdat batteri finns risk för skador.
– Normalt bör en elbil som är i långtidsförvaring stå inkopplad till laddning, säger verkstadsexperten Fredrik Grufman.
Elbilar som står länge kan få skador på batterierna. Motorbranschens Riksförbund (MRF) som organiserar svenska bilhandlare har inte utfärdat några riktlinjer till handlare som har elbilar på lager.
– Det finns inga generella riktlinjer utan vi får hänvisa till tillverkarens anvisningar och instruktioner, säger Henrik Idermark, elbilsexpert på MRF.
Bilbranschen är i kris och det står tiotusentals elbilar på lager hos svenska bilhandlare. Men alltför utdragen förvaring kan innebära risk skada på de dyra batterierna. Fredrik Grufman tror inte att alla bilfirmor laddar batterierna som står på deras lager.
– Nej, jag tror inte. Anledningen till att man ska ha bilen under laddning är att den alltid drar lite ström och att strömuttaget förr eller senare kommer att tömma bilens högspänningsbatteri, säger verkstadsexperten Fredrik Grufman.
Motorbranschen håller med om att batterierna behöver laddas och underhållas. Ändå ställer man inga krav på handlarna.
– Det är självklart viktigt att batteriet hålls på en laddningsnivå som inte skadar batteriet men vad som gäller för olika modeller och batterityper kan variera, säger Henrik Idermark.
Fredrik Grufman förklarar vad som händer om batterier blir urladdade.
– När högspänningsbatteriet är tömt så kommer det inte kunna hålla det lilla 12- volts batteriet laddat, så när bilen är helt urladdad måste inte bara bilen laddas, utan man måste med stor sannolikhet byta 12-volts batteriet, säger verkstadsexperten.
Om man tar en titt hos handlarnas lager finns det elbilar som stått över ett år i väntan på ny ägare. Risken finns att deras högvoltsbatterier inte mår bra. Ett högvoltsbatteri mår varken bra av att stå länge med full laddning eller av att tömmas helt.
– När den är helt batteridöd så får du inte upp laddluckan och bilen kan inte
börja laddas, för det krävs ett fungerande 12 volts-batteri, säger Fredrik Grufman.
Elbilsköpare bör vara uppmärksamma på sina batterier. Därför kan det vara värt att se upp när du köper en begagnad elbil som stått väldigt länge.
– Konsensus är att cellerna kan ta skada om man låter den ladda ur för lågt, något som kan förändra kemin inuti batteriet och leda till obalans mellan cellerna. Det i sin tur kan leda till att batteriet stängs av. Samtidigt tillåter inte batteriets BMS att batteriet laddas ur för lågt, säger Fredrik Grufman.
En kort tid verkar inte vara något problem, men vad händer om elbilen står i ett år eller längre?
– Det finns alltid reservkapacitet kvar och några månader på noll procent bör inte leda till några problem. Det förefaller inte som att det finns någon konsensus gällande djupt urladdade batterier och dess eventuella hållbarhet över tid, säger Fredrik Grufman.
Om bilarna står över ett år kan det bli problem för den nya ägaren.
– Om man säger att man egentligen har tio procent kvar av kapaciteten i batteriet när mätaren står på noll och man räknar med en till två procents självurladdning per månad så bör batteriet kunna stå urladdat ett halvår upp till ett år utan att det tar någon större skada så vida batteriet inte utsätts för väldigt höga eller väldigt låga temperaturer, säger Fredrik Grufman.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.