En norsk expert hävdar att elbilar är överlägsna förbränningsbilar i halka. Enligt honom finns det flera argument till varför påståendet stämmer.
– Det var en helt suverän vinterbil. Jag fastnade aldrig med den, säger Benny Christensen från NAF om sin Tesla Model S till ABC.
Vinterkyla och halt väglag är en stor rädsla för många bilägare. Elbilar har det kanske allra tuffast under vintern då kylan försämrar prestandan i elbilsbatterier, vilket leder till att räckvidden minskar och batteriet inte kan leverera energi lika effektivt som i mildare temperaturer. Men enligt en norsk expert kan det vara bra att köra elbilar under vintertid ändå.
Benny Christensen från norska NAF hävdar att elbilar har flera fördelar jämfört med förbränningsbilar i halka. NAF är Norges motsvarighet till bilistorganisationen M Sverige.
– Många elbilar har fyrhjulsdrift med individuella motorer på fram- och bakaxeln. Detta ger exakt kraftfördelning till varje hjul, vilket kan förbättra greppet och kontrollen på hala underlag, säger NAF:s bilexpert, Benny Christensen, till ABC.
En annan fördel elbilar har är deras vikt. Även om elbilar i snitt väger mycket mer än förbränningsbilar, så har de en mycket bättre viktfördelning, enligt Benny Christensen.
– Batteripaketet ger oftast en jämnare viktfördelning på fram- och bakaxeln, säger experten till ABC.
Den tredje fördelen norske experten hävdar att elbilar har jämfört med förbränningsbilar, är att de oftast är modernare. De flesta modeller har som högst funnits på marknaden i 10-13 år.
– Som ett resultat av detta har de ofta modern teknik som traction control och antispin, som samverkar med den elektriska drivningen för att optimera grepp och stabilitet, förklarar NAF-experten.
En som inte håller med om att moderna bilar är bättre på att hantera ett halt underlag är rallyesset Stig Blomqvist. Enligt honom var bilarna förr i tiden bättre på att hantera slasket.
– Det är det värsta med våra moderna bilar som har så breda däck. Det blir planing direkt om du åker för fort på slasket, säger Stig Blomqvist till Carup.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.