Geelys delägda elbilsbilmärke Jiyue kollapsar i ett kaos. Arbetare har sagts upp. Bokföringen uppges vara försvunnen och en toppchef uppges ha flytt till Singapore efter att ett hål på 10 miljarder kronor avslöjats. Arga leverantörer belägrar nu huvudkontoret.
Volvos ägarbolag Geely äger en vildvuxen flora med bilmärken. Vissa som Volvo Cars och Geely Auto drar in stora vinster. Andra nyare märken har haft det betydligt tuffare att nå lönsamhet. Tillsammans med kinesiska teknikjätten Baidu har Geely startat elbilsmärket Jiyue i Kina som skulle utmana Tesla. En av de första bilarna från märket har vunnit designpriset Red Dot Award.
Men nu kommer uppgifter i kinesisk media och i Carscoops om att märket har kollapsat. Arbetare har sagts upp och märket riskerar att gå mot total kollaps. Varken Geely som äger 65 procent eller Baidu som äger resten vill nu satsa mer pengar i märket som bara sålt 13 834 bilar i år. Pengar tycks ha försvunnit i ett svart hål i bokföringen, enligt kinesiska medier.
För en vecka sedan belägrades företaget i Kina av av arga anställda som inte fått besked om avgångslöner eller socialförsäkringsbetalningar. De arga anställda bar bort företagets kontorsutrustning, uppgav Carnewschina. Geely och Baidu uppges då ha fått gå in och garantera löner till arbetare som förlorat jobbet, uppger Caixin Global.
Enligt Caixin och Carnewschina ska Jiyues finanschef ha flytt utomlands efter att misstänkta oegentligheter upptäckts. Hans IP-nummer har spårats till Singapore. Baidu ska ha upptäckt ett hål på 10 miljarder kronor i bolaget när de gjorde en due diligence i oktober och valde då att inte ge bolaget mer pengar.
Bolaget uppges även vara skyldigt Geely miljardbelopp för olika bildelar. Huvudkontoret uppges ha belägrats av medieföretag som inte fått betalt för olika reklamkampanjer i sociala medier. En omstruktureringsplan har tagits fram, men det är fortfarande osäkert om bolaget kommer att kunna räddas, uppger Carscoops.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter