Här är elva bilmodeller gått i graven under 2024. Många av dem är älskade klassiker – men som nu säljer för dåligt och åkt över stupet. Några kan återuppstå som elbilar.
Slutet för några klassiker har gjort vissa fans rasande. Medan andra fans säkerligen är taggade på vad framtiden har att erbjuda. För många av dessa modeller markerar den sista produktionen slutet på en era. Här är elva av de mest minnesvärda bilarna vars tillverkning nu är över.
Volvo S90
Helt utan begravningsceremoni har Volvo Cars slutat att sälja lyxsedanden Volvo S90. Den varken att beställa via internet eller hos svenska Volvohandlare. Modellen gjorde debut 2016 och hyllades för sin eleganta design. I och med att bilen slutat tillverkas går en 56-årig epok i graven. Volvo kommer aldrig mer att sälja en bensindriven stor sedan igen. Nästa år väntas ES90 ta över, en helt elektrisk sedanmodell.
Volvo S60
Volvo Cars har också beslutat sig för att sluta tillverka en av Sveriges mest älskade bilmodeller. Över 50 000 Volvo S60 har rullat på Sveriges vägar sedan modellen lanserades år 2000. Bilen har tillverkats i Volvo Cars fabrik i Charleston i USA under de senaste åren. Men fabriken ska istället tillverka elbilar.
– S60 finns inte längre till försäljning i Sverige utan upphörde efter modellår 2024, uppger Volvo Cars PR-avdelning.
Audi A4
Audis klassiker får ett nytt nummer. Audi A4 byter namn till A5. Udda modellnamn innebär att bilen får en förbränningsmotor. Den första versionen som kommer till Sverige kommer att ha en TDI-diesel på 204 hästkrafter. Förmodligen kommer fler motoralternativ att dyka upp. Nya A5 Avant kommer både som sedan och kombi och är utrustad med helt ny modern interiör. Om och när A4 gör comeback blir det som elbil.
Audi R8
I år rullade även det sista exemplaret av Audi R8 ut ur Böllinger Höfe-fabriken i Tyskland. Audis älskade sportbil har legat risigt till länge. I flera år har produktionen planerats att läggas ner men i år kom det slutgiltiga beskedet. Den allra sista bilen blev en Vegas Yellow R8 Quattro med V10-motor på 620 hästkrafter.
Jaguar F-Type
Jaguar blir ett helt nytt bilmärke genom att enbart satsa på elbilar. 2024 blev sista året som det gick att köpa Jaguar F-Type som ny bil. Det blev också sista året som det klassiska kattbilmärket fanns på bilarna. Dessutopm bestämde man sig för att byta plats på versalen i det stavningen på företaget som numera stavas jaGuar. Vilket har lett till en del upprörda fans.
Bugatti Chiron
Den allra sista Bugatti Chiron med den legendariska W16-motorn tillverkades i år. Hyperbilen tillverkades i 500 exemplar. Avskedsmodellen kallades L’ultime, vilket betyder den sista på franska. Chirons var den första produktionsbilen som översteg 482 km/h och den första vägbilen med 1500 hk.
Lamborghini Huracán
Italienarna är lite mer målande i sin namngivning. Till skillnad från tyskarna som byter siffra på nya modeller ersätts Lamborghini Huracán med Lamborghini Temerario. Det spanska ordet för hänsynslös. Den får 920 hästkrafter från en V8-motor och tre elmotorer och slungar sig upp till 100 på bara 2,7 sekunder.
Fisker Ocean
Amerikanska Fisker gick i konkurs 2024. Det har rapporterats om att försäkringsbolag slutat försäkra märket och att reservdelar kan vara svårt att få tag i. Magna som tillverkar bilen i Österrike förväntar sig ingen ytterligare produktion.
– Tillverkningen av fordonet går för närvarande på tomgång. Våra nuvarande utsikter som utfärdas idag förutsätter ingen ytterligare produktion, säger Magnas vd.
Mini Clubman
Efter 17-års produktion har bestämde sig Mini för att begrava Clubman. Den indirekta ersättaren blir elektriska Aceman. Mini-chefen Stefanie Wurst har meddelat att företaget sålt dubblet så många Countryman som Clubman och att beslutet att avsluta produktionen därför inte var särskilt svårt, enligt Motor1.
BMW G30
G30 har ersatts av nya G60-generationen av BMW 5-serien som gjorde debut 2024. Den nya modellen kommer med både traditionella förbränningsmotorer och elektrifierade alternativ, inklusive den helt elektriska i5.
Chevrolet Camaro
Den klassiska muskelbilen med V8 är officiellt nedlagd. Sedan debuten 1966 har Camaro varit ett av bilvärldens mest klassiska modellnamn. Sex generationer muskelbilar har burit namnet, oftast med mulrande V8:or. Chevrolet säger att nedläggningen inte är det absoluta slutet, utan att det kan komma en ny modell om några år. Förmodligen blir det som elbil.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.