De här modellerna ser man mest sällan i verkstaden. Och dessa är vanligast.
– Sedan kan det finnas andra saker också, men såklart ser man tendenser, säger Jonas Lövdahl på Österby Bil & Maskin i Visby.
Många undrar vilken bil de ska köpa. De allra flesta vill ha ett fordon som rullar länge utan bekymmer. Man har ingen lust att lägga mer pengar på onödiga reparationer. Därför frågar vi den erfarna mekanikern Jonas Lövdahl vilka bilar som mest sällan dyker upp hos honom.
– Detta är en bra fråga, de bästa bilarna ser vi nästan aldrig och då tänker man inte på dem.
Det finns en motor som nästan aldrig går sönder. Om man kör den rätt det vill säga, men den har också avigsidor.
– Ju bättre motorer, desto smutsigare är de. Dieselbilar kan nästan vara odödliga om man kör dem rätt, men sedan smutsar de ner miljön väldigt mycket.
Men som sagt, det hänger lika mycket på ägaren som på bilen.
– Men det är viktigt att man kör dieselbilen rätt. Om den går försiktigt och korta sträckor, då går den sönder. Men om man kör den rejält, då kan den klara sig hur länge som helst.
Det finns ett miljövänligt alternativ.
– Vi har inte mycket elbilar, de går inte sönder och behöver varken reparationer eller service. Men om batteriet tar slut, då blir det väldigt dyrt. Sedan ska man tänka på att de inte har funnits lika länge.
Så vilka bilar är de ni får minst ofta?
– Det är alla japanska bilar, de kommer väldigt sällan. Men när de väl kommer, då brukar det bli väldigt krångligt och kan också bli mycket dyrt, så det är avvägning.
Det finns ett märke som inte bara är olycksdrabbat. Det verkar gå raka vägen från fabriken till verkstaden.
– Fiat är ett märke som ofta går sönder. De bygger billiga bilar och då blir det så med kvaliteten. Sedan så är reservdelarna billiga och det är lätt att laga dem.
Att köpa och äga en bil är både tur och skicklighet. Man kan inte få allt.
– Det är frågan vad som är bäst om man ser det på en 20-årsperiod.
Tre bilmärken som dyker upp ofta:
- Fiat: De gör mycket billigare bilar och då blir det inte den bästa kvaliteten, de bygger en hel del husbilar också som behöver ses över.
- Renault: De går mycket och långt, det finns en anledning till att folk vill ha en. Företagsbilar som kör mycket Renault och därför går de sönder också.
- Volkswagen: De brukar vara arbetsbilar och går hårt. Användarna tar inte hand om dem, så det behöver inte vara bilen det är fel på.
Tre bilmärken som sällan dyker upp på verkstaden:
Mitsubishi
Nissan
Mazda
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.