Ödesdigra missen: Förstör både batteriet och din bil

Experten varnar för misstaget som förstör både bilen och ditt bilbatteri. Det är lätt hänt att orsaka skador för 10 000-tals kronor på bilens elektronik och förstöra batteriet.

Den vanligaste orsaken till bärgning är bilens 12-voltsbatteri. På vintern är bilägare extra utsatta för bilens akilleshäl nummer ett. Det gäller elbilar som oftast bärgas för 12-voltsbatteriet, inte högvoltsbatteriet. Blybatteriet är en uråldrig konstruktion som inte är helt pålitligt. Dessutom är det lätt att göra misstag. 

Många som drabbats av ett urladdat batteri väljer att försöka starta bilen med startkablar. Men det är ett misstag som kan stå dig dyrt. Det är allt annat  än en optimal lösning. Felkoppling är ett vanligt misstag som kan orsaka skador på både bilen och batteriet.  Det finns heller inget skydd för överladdning. Om elektroniken slås ut kan det kosta 10 000-tals kronor att reparera en modern bil. Bara i yttersta nödfall ska du använda startkablar. 
– Startkablar bör ses som en nödlösning. Det är alltid bättre att använda en batteriladdare för att säkerställa en säker och korrekt laddning, säger Tony Zeal, batteri- och laddningsexpert hos CTEK. 

Bara i yttersta nödfall bör du använda startkablar, manar experten. Om du ändå måste göra det finns vissa råd att följa. Läs i bilens instruktionsbok. Så här rekommendrar Volkswagen att man använder startkablar i en film på Youtube.

Det är också svårare än vad många tror att byta batteriet i en modern bil. Eftersom elektroniken i moderna bilar är beroende av batteriets funktion och själva bytet är rätt besvärligt är det inget som Tony Zeal rekommenderar att man gör själv. Felaktigt installerade batterier kan påverka elektroniken negativt och kräva kostsamma justeringar. Du bör vända dig till en verkstad. 
– Ett bilbatteri är idag en del av bilens gemensamma elektroniksystem och kräver därför precision och omsorg.

Enligt CTEK, som förvisso säljer batteriladdare och pratar i egen sak, kan du undvika många problem genom att underhållsladdar. Elektroniken i moderna bilar dränerar dränerar batteriet även när bilen står still.

Många bilägare tror att ett batteri är laddat och fungerande så länge bilen inte används, men moderna fordon är fulla av elektronik som drar ström även när bilen står parkerad. Funktioner som larmsystem, spårningsenheter och nyckellösa system gör att batteriet långsamt laddar ur, ibland snabbare än väntat.

– Ett blybatteri förlorar i genomsnitt 0,1 volt per månad, men med bilens elektroniska system går det ofta ännu snabbare, speciellt på vintern. Om du dessutom bara kör korta sträckor hinner generatorn inte ladda batteriet fullt ut, säger Tony Zeal.

Tony Zeal är batteriexpert hos CTEK.

Den gradvisa urladdningen kan leda till att batteriet blir sulfaterat – en kemisk process som försämrar dess kapacitet. Regelbunden laddning, så kallad underhållsladdning, är nyckeln för att undvika detta, enligt Tony Zeal.

Batteriexperten menar att bilbatteriets livslängd tredubblas om det laddas regelbundet och rekommenderar att ansluta en underhållsladdare minst en gång i månaden eller vid varje årstidsskifte.
– Ett nytt batteri kostar från 1 500 kronor och uppåt, så det lönar sig att underhålla det. Regelbunden laddning minskar risken för startproblem och förlänger batteriets livslängd, säger Tony Zeal.

För bilägare som är osäkra på hur man laddar korrekt har dagens smarta laddare gjort processen både enklare och säkrare. Laddarna känner av felaktiga anslutningar och förhindrar överladdning, vilket gör dem användarvänliga även för nybörjare.
LÄS MER: