72 svenskar sups fulla för att köra bil. Allt i vetenskapens namn.
– Det handlar om att testa hur trötthet och alkohol påverkar bilkörning, säger Anna Anund som är forskningschef på Statens Väg och Transportforskningsinstitut till Corren.
Den anrika Norrköpingstidningen fick följa med VTI under ett strikt vetenskapligt test på den klassiska motorbanan. Bakom studien står företaget Smart Eye som tillverkar mjukvara för förarstödssytem. De representerades av Lisa Strandvik som är global marknadschef på företaget. Hon förklarade att man var intresserad av att se hur trötthet och alkohol samverkar vid bilkörning.
I salongen inne på Mantorp Park har forskarna från VTI ställt fram rom och coca cola. Där finns lite trevliga tilltugg och försökskaninerna får starka groggar blandade i ölglas.
Två av testarna är Alexander Pettersson och Linda Sjökvist, de lever tillsammans och arbetar båda som sjuksköterskor. De har sett vad alkohol kan orsaka om det kommer ut i trafiken.
Men de har inte fått göra testerna tillsammans. Medan Alexander är ute och kör måste Linda dricka sina groggar väldigt snabbt.
– Jag blev lite besviken att vi inte får göra detta ihop, jag är inte van vid att dricka så här mycket och så här fort, säger testaren Linda, till Corren.
Efter körningarna tas de med in bakom ett draperi för att göra tester. På en skärm ska de pröva sin vakenhet och hela tiden mäter forskarna från VTI deras promille. Linda Sjökvist klarar körningen bra trots att hon hänger och dinglar kring en promille. Hon är mycket fokuserad och kör försiktigt.
När de är klara med testerna är klockan bara kring elva på förmiddagen. Då är det dags för Thomas Petri och Jerker Alexandersson, goda grannar och kompisar sedan länge. Båda har sett fram emot testerna, man tycker att det är ett spännande äventyr.
Tanken är att de båda ska pimpla rom & cola tills båda når 1,2 promille, sedan ska de köra bil med sjunkande alkoholhalt.
– Jag ser det här som vetenskap, säger Jerker något salongsberusad, till Corren.
Det kan verka nästan lite studentikost, men bakom de här testerna finns ett stort allvar. Smart Eye arbetar med att ta fram ett system som kan upptäcka trötthet och berusning hos föraren. Man tror att det snart kommer att finnas ett lagkrav på att sådana ska finnas i nya bilar och då vill man vara snabbt ute på banan.
Under provkörningarna var inte de berusade testpersonerna ensamma i bilarna. Bredvid fanns forskare som kunde nödbromsa om det blev nödvändigt. Men det behövdes aldrig, alla gjorde sitt bästa även om de erkände att man blev allt tröttare och att det var svårt att hålla uppsikt vad som hände längre fram.
Samtidigt var bilarna fullproppade med elektronik. Man mätte allt hos försökspersonerna, graden av trötthet och reaktionsförmåga.
– Jag fick veta att han bredvid mig bromsade 13 gånger, fast det märkte jag inte. Jag tyckte att jag var koncentrerad och en ganska bra förare. Men jag vet ju att jag egentligen inte var det. Jag var bättre än jag trodde jag skulle vara. Men jag förstår nog att det gick sämre, svamlar Jerker Alexandersson berusat, till Corren.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.