Nytt förbud för mackar – Konkurrensverket varnar

Konkurrensverket ger bensinjättarna bakläxa. Nu blir det förbjudet att skriva ut bensin- och dieselpriser på nätet.
– Genom att göra det här har man kunnat likrikta priserna, säger Johan Sahl, enhetschef på Konsumentverket.

De stora bensinbolagen har länge publicerat sina drivmedelspriser på sina hemsidor. Men efter ett beslut av Konkurrensverket är det slut med detta. Enligt verket kan det leda till högre priser.
– Det brukar vara Circle K som går ut först och de andra följer efter. Vi har tittat på om det är otillåtet samordning, genom att de signalerar priserna offentligt så behöver de inte konkurrera så starkt med varandra. 

I går gick Konkurrensverket ut med att de stora bolagen måste sluta med att offentliggöra sina priser. 
– Vi har sett att om en börjar på morgonen så följer de andra efter och höjer priserna till samma nivå. Vi har utrett om det leder till en likriktning av priserna och att det kan vara en otillåten samordning, säger Johan Sahl. 

Bränslejättarna får inte längre publicera sina priser på nätet.

Konkurrensverket har utrett frågan under en längre tid. 
– Vi har haft två ärenden parallellt, ett regeringsuppdrag om hur marknaden fungerar för konsumenterna. Men också ett tillsynsärende där vi sett att de stora bolagen kan svara varandra innan priserna får effekt vid pumpen, säger Johan Sahl.

Hur det här påverkar konsumenterna återstår att se. För de mindre aktörerna verkar det inte spela någon större roll. 
– För mig tror jag inte att det spelar någon större roll. Jag brukar titta på nätet och åka runt och tjuvkolla lite på hur de andra ligger, sedan lägger jag mig under dem, säger Jan Erik Mellström som driver Backabomacken i Karlskrona. 

Även om bensinbolagen inte får avslöja prissättningen på nätet så är branschen styrd av några få mäktiga aktörer.
– Det är Preem och Shell som är de stora aktörerna, de har depåerna och jag måste följa deras prissättning, säger Jan Erik Mellström. 

Konkurrensverket behövde inte dra bensinbolagen till näpst och rättarting. Alla kom snällt överens om att sluta med sitt ofog. 
– De stora bensinbolagen har kommit överens om frivilligt att sluta med detta och då har vi lagt ner utredningen, säger Johan Sahl.
LÄS MER: