I ett hemligt garage värt flera miljoner gömmer sig 400 sällsynta fordon. För första gången visas samlingen för världen.
– Jag har aldrig sett något liknande, säger Jonny Smith från youtubekanalen The Late Brake Show.
Totalt finns omkring 200 exklusiva bilar i samlingen och cirka 200 motorcyklar. Sportbilsföretaget DCM Classics, har med hjälp av bland annat F1-legenden David Coulthard byggt en av Europas största samlingar. Nu har de öppnat upp för allmänheten.
– Jag tappar hakan om och om igen, säger Jonny Smith.
Superbilar är extremt dyra och, om sanningen ska fram, inte jättepraktiska. Men det finns anledningar till att ha flera stycken.
– Fördelen med att ha en McLarensamling är att man kan se skillnaderna mellan bilarna tydligare, säger Jonny Smith.
Den som är mer intresserad av Ferrari kan pusta ut, samlingen innehåller bland annat en Ferrari F430 och en blå Ferrari F355.
Besökare möter en Lotus Cortina i museentrén. Det är inte vilken Lotus som helst, det är nämligen flyktbilen från det “stora tågrånet”. Där ett gäng yrkeskriminella engelsmän stal drygt 380 miljoner kr i dagens penningvärde. Hur vet man det? Efter rånet lyckades undersökare hitta däckmärken som matchade bilens. Samma däck är fortfarande på idag.
Det finns även gott om rallybilar att dregla över. Rallylegendaren Colin McRae föddes i Skottland och var den första brittiska föraren som vann världsmästerskapet i rally (WRC) år 1995. Fram till 2022 var han också den yngsta som någonsin vunnit. Två av hans bilar finns att se bland mycket annat i samlingen rallyavdelning.
En annan skottländsk motorsportlegendar är David Coulthard som själv bidraget till samlingen. Besökare får chansen att se en av bilarna från Coulthardas McLaren-era. Där han hade sin mest framgångsrika period. Bredvid F1-bilen står hans racingoverall. Tröttnar man på skottlänningar finns även Ayrton Sennas racingoverall inramad.
BMW sektionen då. En del får gåshud av att höra M3 CSL. En 110 kg lättare variant av M3 tack vare kolfiberförstärkt plast i tak, stötfångare och bakspoiler. Här finns också en BMW 2002 Turbo. Den första serietillverkade turbo-bilen i Europa. På tal om tyska bilar finns även en supermoddad Audi TT RS. Bilen har ägts av en 80-åring som älskar att uppgradera bilar, Audin har fått 1400 hästkrafter.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.