Ägaren har byggt ett hemligt extrarum bakom sitt garage för att gömma en ytterst ovanlig BMW. Dn trimmade juvelen BMW E34 Hartge H5S är ovanligare än Alpina och M5.
– Förmodligen en av topp fem mest sällsynta BMW-modellerna i hela Storbritannien, sade BMW-experten Walter Chrobok.
Enligt ägaren i Youtube-kanalen The Late Brake Shows reportage om 80-tals pärlan så är Hartge-modellerna så pass ovanliga att många tror att det är en replika, därför visar ägaren upp ett registreringsbevis nästan direkt. Hartge H5S är mer sällsynt än M- och Alpina-modeller.
– Jag får gåshud bara av att titta på den. Det är detaljer som jag aldrig sett tidigare under trettio år av intresse. Jag känner folk i Tyskland med extremt sällsynta modeller men den här är unik, konstaterade BMW-experten Walter Chrobok när han gästade Youtube-kanalen.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/02/BMW-Hartge-1024x576.webp)
Bilen har varit i samlarens ägor i 18 år och den har till och med tilldelats ett eget hemligt extrarum, byggt på delar av bakgården i anslutning till garaget. Den sällsynta Hartge-modellen är i galant skick och har i stora drag endast behövt enklare service genom åren. Nuvarande ägaren köpte den tillsammans med sin far i hopp om att återupprätta kontakten med varandra, något de tyvärr aldrig hann göra eftersom pappan kort därpå avled.
Den Hartge-modifierade BMW:n är ett konstverk i sig. När programledare Jonny Smith lyfte på huven tillsammans med ägaren och BMW-fanatikern Walter Chrobok häpnade de över det glänsande fjäderbensstaget.
– Det är bland det värsta jag sett. Ett riktigt konstverk, sa Jonny Smith.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/02/BMW-Hartge1-1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/02/BMW-Harge-1024x576.webp)
Bortsett från de synliga Hartge-uppgraderingarna så är de väldigt hemlighetsfulla med vilka sorters förändringarna som gjorts, säger ägaren. Med det sagt har den trimmade ögonstenen med 245 hästkrafter en toppfart på 245 km/h och går från 0-100 km/h på 7 sekunder.
Programledaren Jonny Smith erkänner att han inte ens kände till serien och BMW-experten medger att detta är den första han sett i verkligheten på över 20 år. De andra fyra nästan mytomspunna modellerna finns, enligt den brittiska BMW-specialiserade verkstaden Birds Auto, utspridda i landet och man är inte helt medveten om i vilket skick de är i.
– Orginaldekalerna är jättedyra och den här tycks ha allihopa, till och med rattloggan. Jag blir så otroligt ledsen över att jag aldrig kommer att äga en, sa experten Walter Chrobok.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/02/BMW-Hartge5-1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/02/BMW-Hartge11-1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/02/elis_kalmer_author-jpg.webp)
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.