En Tesla Model Y taxibil brändes ut helt efter att ha kört upp på ett mitträcke i centrala Umeå. Nu avslöjar räddningsledaren orsaken till branden i elbilen – han har inte varit med om något liknande under 30 år.
I fredags morse började en Tesla Model Y att brinna mycket snabbt efter att ha kört upp på mitträcket på Kyrkbron i centrala Umeå. Ögonvittnet förvånandes över det snabba förloppet med taxibilen. Kort efter att bilen kört upp på räcket började det slå ut lågor under elbilen. Föraren undkom oskadd.
– Jag såg när det hände och blev förvånad. Den bara hoppade rakt upp på mitträcket och såg nästan ut att vara på väg ner i älven. Det började brinna väldigt snabbt och kraftigt. Jag trodde först att föraren skulle bli skadad, men såg att han kom ut från bilen och såg oskadd ut, säger ögonvittnet Hussein.
Räddningstjänsten var snabbt på plats, men det var omöjligt att släcka bilen. De kunde bara låta den brinna ut. Enligt VK hade räddningsledaren inte upplevt en liknande olycka under sina 30 år inom brandkåren. Orsaken till det snabba förloppet ska vara att räcket rivit upp en del av batteriet på elbilens undersida.
– Den hade en lång reva på undersidan. Bilen fick brinna ut, det var bättre för alla. Vi stod mest och bevakade. Det tog ungefär en timme innan den brunnit ut. Man märker om det brinner i batteriet. Det blir små explosioner under bilen. När det här upphörde brann det fortfarande lite i kupén. Vi släckte så att bilen skulle kunna bärgas på förmiddagen, säger insatsledaren till tidningen VK.
Om släckningen inleds snabbt kan det vara möjligt att släcka branden, men har den hunnit ta sig kan det vara omöjligt att släcka det.
– Om vi är snabbt på med vatten och lyckas kyla ned dem så kan man släcka ett stort batteri. Men börjar det brinna på flera ställen samtidigt blir det allt svårare att släcka.
Elbilar brinner betydligt mer sällan än bilar som drivs med bensin och diesel, enligt svensk statistik från MSB. Det är också en seglivad myt att brandröken skulle vara giftigare.
– De surrades i början om att en elbil var tio gånger giftigare än andra bilar. Det stämmer inte. När man har gjort tester visar det att elbilsbränderna är giftiga, men inte mycket giftigare än en brand i en vanlig bil. Det är så mycket platser och grejer i dagens bilar att de är väldigt giftiga allihopa, säger räddningsledaren.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter