Räckvidden på gamla elbilar kan dubbleras. De laddar dessutom betydligt snabbare.
– Enkelt att uppgradera batteriet, säger Mandrill Automotive.
För 11 år sedan kom de första BMW-bilarna som enbart rullade på el. Sedan dess har BMW:s första elbil hunnit med en hel del laddningar, den specificerade räckvidden är förmodligen borta sedan länge. Redan från start var räckvidden inte mycket att skryta om. Men nu finns det ett enkelt sätt att fördubbla den gamla elbilens räckvidd.
BMWs tidiga elbilar från 2013 hade en räckvidd på cirka 190 kilometer. 2016 ökades batterikapaciteten till 33 kWh och innebar en räckvidd på 359 kilometer. Fram till produktionsstoppet 2022 sålde BMW cirka 250 000 stycken. I Sverige finns det 5 363 BMW i3 registrerade, enligt Carinfo.
De som kör BMW i3 kan nu dubbla sin räckvidd hos Mandrill Automotive. De erbjuder ett batteribyte för samtliga versioner av i3 med 60- eller 94Ah-batteri (22- och 33-kWh). Det gamla batteriet byts ut mot en 120Ah (42-kWh) version som ger en räckvidd på ”över 400 kilometer” enligt företaget. Kanske är detta ett tecken på vad som komma skall med åldrande elbilar. Batteriet byts helt enkelt mot ett modernare och bättre.
Det nya batteriet ska även innebära en kortare laddtid. Till skillnad från standardbatteriet, som kan anslutas till en likströmsladdare med upp till 50 kW, ska det nya kunna nå en toppeffekt på 90 kW. Dock finns det ingen konkret uppgift på hur lång tid det kommer att ta att ladda från 20 till 80 procent.
Företaget ligger i Geislingen an der Steige i Tyskland och batteribytet kostar cirka 160 000 kr. Alltså lite mer än vad en begagnade i3 kostar i Sverige. Dock har de hälften så lång räckvidd. Bilägaren väljer själv vad hen vill göra med det gamla batteriet men Mandrill Automotive erbjuder sig att köpa det.
Företaget medger att beloppet är lite i överkant. Den allra största delen av kostnaden ligger i batteriet. Enligt Mandrill Automotive är själva bytet inte särskilt svårt.
– Speciellt med BMW i3 är det enkelt att uppgradera batteriet eftersom det under generationernas gång främst är cellerna som har förändrats – men inte miljön. Utbytet är därför nästan plug-and-play, säger företaget till AMuS.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.