Nästan alla hastighetsmätare i våra bilar visar fel.
– Många har faktiskt ett par kilometer till godo, säger Carl Erik Stjernvall på M Sverige.
Alla som kör bil och samtidigt mäter med GPS märker att den och bilens hastighetsmätare visar olika hastigheter. Många undrar vilken av dem som man kan lita mest på.
– Jag tycker att man ska hålla sig efter bilens hastighetsmätare och inte efter GPS. Den sitter i bilen som är typgodkänd och då ska man kunna lita på att den i alla fall inte visar för mycket, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Enligt EU-lag får en hastighetsmätare inte visa för låg hastighet. Det är däremot tillåtet och vanligt att den visar en högre hastighet än man faktiskt kör i. Enligt EU-normer tillåts en felvisning på över 10 km/h vid 90 km/h. De flesta bilar har inte så stor felvisning. Men några kilometer i timmen är vanligt, som en extra säkerhetsmarginal.
– De är ofta satta på det viset att de visar några kilometer för mycket. Så om mätaren visar att du kör i 40 kilometer i timmen, så kanske det egentligen bara är 38, säger Carl Erik Stjernvall.
Då kanske det är många som funderar på om man kan trycka ner gasen lite till, utan att bli tagen av polisen. Det kan vara en vansklig metod.
– Men om du verkligen är säker på att din hastighetsmätare visar ett par kilometer för mycket, då kan du hålla ett par kilometer mer och ändå hålla dig inom hastighetsbegränsningen, säger experten.
Men ingen vill ha böter. Om du byter däck till en annan dimension gäller det att se upp. Ändrad rullomkrets kan leda till att bilen visar för låg hastighet.
– Om man byter däck och fälgar med andra dimensioner kan det vara en bra idé att använda kalkylator. Om man gör ett sådant ingrepp kan det ofta bli risk för att hastighetsmätaren slår fel och det har med utväxlingen att göra, säger Carl Erik Stjernvall.
Det gäller att vara försiktig med att ändra från den rekommenderade dimensionen för din bil. Du bör ha däck som är så nära orginaldäcken som möjligt. Om du ändå ändrar dimension bör du kalkylera hur stor felvisningen blir.
– Det finns ett bra sätt att ta reda på hur mycket den slår fel. På nätet finns en däckkalkylator, om man fyller i alla uppgifter där så kommer den att räkna ut en avvikelse och genom den kan du få fram din egentliga hastighet, säger Carl Erik Stjernvall.
Det finns tre huvudsakliga metoder att mäta hastigheten. Den vanligaste är genom sensorer på hjulen som skickar signaler till bilens dator, vilken sedan omvandlar datan till en analog siffra på instrumentbrädan. De övriga är kabeldriven eller GPS.
– De flesta behöver inte fundera på om deras hastighetsmätare går fel, det är bara att köra som vanligt, säger Carl Erik Stjernvall.
Vad en hastighetsmätaren får visa vid verklig hastighet:
Din hastighetsmätaren får aldrig visa mindre än verklig hastighet. Högsta tillåtna felvisning EG-typgodkända bilar, fr o m 1997 och alla bilar tagna i bruk 1/7 2010 eller senare, enligt 2013:63 kap 38, 54§ 75/443/EEG (2 kap,21§1): enligt formeln V1 – V2≤V2/10+4 (där V1 är visad hastighet och V2 är verklig. Den högsta farten mätaren får visa är
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 40 km/h får visa upp till 48 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 50 km/h får visa upp till 59 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 70 km/h får visa upp till 81 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 90 km/h får visa upp till 103 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 110 km/h får visa upp till 125 km/h.
Källa: EU/FN
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.