Energimarknadsinspektionen försvarar de kritiserade straffavgifterna på el. Så här ska elbils- och villaägare tvingas till ändrade vanor. Matlagning och tvätt bör inte ske samtidigt – och elbilen måste laddas på låg effekt på natten.
– Jag tycker inte att det verkar vara en bra idé, svarar Håkan Larsson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas riksförbund.
Av de stora svenska nätbolagen är Ellevio först ut med att lansera de nya effekttarifferna. Men från 2027 gäller det för alla. Effekten slår hårt mot alla som har elbil och villa. Med det nya systemet tvingas folk förändra sina förbrukningsvanor och många har redan ett komplicerat livspussel. Elbolaget Ellevio har redan börjat skicka ut brev där man råder konsumenter att inte tvätta när de lagar mat.
– Effekttariffer är inget nytt, det har funnits i många år. Men nu har det kommit till en punkt där även hushållen måste bidra för att utnyttja får elnät effektivare, säger Gustav Janeling, jurist på Energimarknadsinspektionen.
Beslutet har gjort många förbannade. För en familj i villa med elbil krävs det ganska stora omställningar om man inte vill ha skyhöga elräkningar. Den som inte har sena kvällsvanor eller timers kan räkna med hög straffavgift.
– Det här är för att få plats med så många kunder som möjligt i elnäten. Man ser en ökad användning och för att undvika dyra och onödiga investeringar har vi tagit fram de här reglerna för att jämna ut effekttopparna, säger Gustav Janeling.
Men beslutet får besk kritik från Villaägarnas riksförbund. Deras medlemmar drabbas hår, allra helst om de äger en elbil. Många familjer kommer tvingas tvätta på natten, med allt som det innebär av oljud och arbete.
– Forskning visar på att det inte kommer att bli någon effekt, folk får bara högre elräkningar, säger Håkan Larsson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas riksförbund.
Energimarknadsinspektionen använder ett gammalt knep. Genom hot om högre priser tror man att allmänheten ska förändra sina vanor.
– Vår utgångspunkt är att folk ska reagera på de prissignaler som ges. När nätet sedan är ansträngt hoppas vi att de ändrar mönster, säger Gustav Janeling.
För många villaägare blir det billigast att tvätta och ladda bilen på natten. Men om alla flyttar sina vanor kanske det blir dyrt att använda elen även nattetid.
– Det kan uppstå nya effekttoppar, de kan flyttas, där är tanken att tarifferna ska utformas så att de jämnar ut sig över dygnet. Sedan beror det på hur nätföretagen utformar effektavgiften.
Villaägarnas expert är kritisk. De nya reglerna kommer att vända upp och ner på tillvaron för många familjer, allra helst om de har elbil.
– Om man kommer hem från jobbet och sätter på spisen och samtidigt laddar bilen, då kommer man att straffas och elpriset räknas efter detta, säger Håkan Larsson.
Men elbolagen måste inte göra det på det här viset. De har fått riktlinjer att rätta sig efter, men det finns mycket spelrum för bolagen att själva utforma sina sätt att ta betalt.
– Det skiljer sig över hur nätföretagen gör, vi har sett att vissa tar ett snitt på de tre högsta topparna på månaden, då kommer effektavgiften att baseras på den, säger Gustav Janeling
Myndigheten slår ifrån sig. Man tycker inte att det nya systemet är ett straff mot människor i hus med elbil.
– Man ska inte prata i termer om vinnare och förlorare, alla kommer att träffas och alla får en möjlighet att ändra sin förbrukning. påverka kostnaden, om man kan anpassa sig och jämna ut sin förbrukning, har man möjlighet, säger Gustav Janeling.
Beroende på din bostadsort kommer det nya systemet att slå olika.
– Om det inte är någon kapacitetsbrist i nätet då kan man sätta effektavgiften på noll, säger Gustav Janeling.
Det verkar som människor på lands och glesbygd kommer att klara sig bättre än de i större städer.
– Men på ett nät där man har en omfattande kapacitetsbrist måste man utforma den så att man ger signaler att flytta sin förbrukning, det är svårt att säga hur nätföretagen ska göra så att det blir så billigt som möjligt, säger Gustav Janeling.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.