Nytt batteri klarar –40°C tack vare vanligt salt

CATL avslöjar nu att deras nya batteri för laddhybrider delvis är ett saltbatteri. Företagets nya batteripaket använder både litiumjoner och natriumjoner. Enligt batteritillverkaren möjliggör saltet att bilen ska fungera ner till 40 minusgrader Celsius. 

Världens största batteritillverkare CATL avslöjade nyligen att de tagit fram en ny revolutionerande batteriteknik för laddhybrider. Enligt företaget ska deras Freevoy-batteri kunna ge laddhybrider en räckvidd uppemot 40 mil och kunna laddas 28 mil på 10 minuter. 

Nu har den kinesiska batterijätten avslöjat vad deras nya batterier innehåller. Freevoy är ett hybridbatteri som använder sig av både litiumjoner och natriumjoner. Alltså använder sig batteriet av vanligt bordsalt till viss del. Den litiumbaserade tekniken dominerar till stor del i dag, men natriumjontekniken som är billigare har gjort stora framsteg under den senaste tiden, enligt NyTeknik.

CATL hävdar att en stor anledning bakom den rejält utökade räckvidden till laddhybridbatteriet kommer från natriumjonernas samverkan med litiumjonerna.  Även saltet i batterierna har en viktig funktion som gör det möjligt för elbilarna att fortfarande fungera vid 40 minusgrader Celsius och ladda vid 30 minusgrader Celsius. Dessutom ska elbilen laddhybriden kunna köra utan strömförlust upp till minus 20 grader Celsius, skriver Golem.

Freevoy-batteriet har redan nu utrustats i sju olika laddhybrider, skriver Batterydesign.  Men under 2025 hoppas CATL att hybridbatteriet ska finnas i ytterligare ett 30-tal laddhybridsmodeller. Några av bilmärkena som kommer få använda sig av batteriet är Geely,  Chery, GAC och VOYAH.
LÄS MER: