Trafikpoliser kräver högre fortkörningsböter. De svenska böterna har inte ändrats på 15 år. Nu vill trafikpolisen Anders Schääf se inkomstbaserade böter som i Finland. Det skulle ge böter på över en miljon kronor för förmögna svenskar.
– I ett land där man strävar efter rättvisa vore det rimligt, säger Anders Schääf.
Det är snart 15 år sedan bötesbeloppen ändrades i Sverige. Det tycker den här erfarna trafikpolisen är fel. Enligt honom borde det följa med resten av prisutvecklingen i samhället.
– Det är många år sedan de ändrade bötesbeloppen nu. Sett till inflation och hur reallöner har förändrats så är det inte mer än rimligt att man även fortkörningsböter följer med, säger Anders Schääf.
Han är en erfaren trafikpolis. Nuförtiden är Anders Schääf stationerad i Göteborg. Men genom åren har han sett på hur man gör i våra nordiska grannländer. Och det finns mycket vi i Sverige skulle kunna lära oss.
– Sett till våra nordiska grannländer så har vi låga bötesbelopp, varför det är så vet jag inte, men det kan vara dags att tänka över det här, säger han.
Bötesbelopp vid hastighetsgränser under 50 km/h
Överträdelse av hastighetsgräns | Bötesbelopp |
---|---|
1–10 km/h | 2 000 kr |
11–15 km/h | 2 400 kr |
16–20 km/h | 2 800 kr |
21–25 km/h | 3 200 kr |
26–30 km/h | 3 600 kr |
Över 30 km/h | 4 000 kr |
Bötesbelopp vid hastighetsgränser över 50 km/h
Överträdelse av hastighetsgräns | Bötesbelopp |
---|---|
1–10 km/h | 1 500 kr |
11–15 km/h | 2 000 kr |
16–20 km/h | 2 400 kr |
21–25 km/h | 2 800 kr |
26–30 km/h | 3 200 kr |
31–35 km/h | 3 600 kr |
Över 35 km/h | 4 000 kr |
Allra helst om vi blickar österut. I Finland har man ett system som strävar efter social rättvisa, även när man kört för fort. Där kan rika personer få böter på 1,4 miljoner för en vanlig fortkörning.
– I Finland har man ett system där hastighetsöverträdelser över 20 kilometer i timmen ger böter efter inkomsten, jag tycker det är ett system som är värt att titta på, säger Anders Schääf.
Det ska svida att köra för fort. Men med dagens svenska system drabbar det mest låginkomsttagare.
– För en person som har en väldigt hög lön är inte 2000 kronor särskilt mycket, men om man vänder och vrider på kronorna kan de böterna vara mat för tio dagar, säger Anders Schääf.
Med det tycker han inte att det skulle vara mer berättigat för fattiga att köra för fort. Utan det ska kännas i plånboken för alla.
– Sedan är det upp till var och en om man väljer att lägga pengar på fortkörningsböter eller annat. Men bakom ratten är vi lika inför lagen, oavsett hur mycket man tjänar, säger Anders Schääf.
Han tycker att det här är ett svart hål i den svenska rättvisan. Vi pratar ofta om vår förträfflighet, men när det kommer till böter finns det stora sociala orättvisor.
– Sverige är ett land där vi strävar efter rättvisa. Vi är bra på jämställdhet och det råder en anda av att man ska betala mer skatt vid högre lön, men märkligt nog verkar det inte gälla vid fortkörningsböter, säger Anders Schääf.
På det här sättet tror den här trafikpolisen att vi både får ett rättvisare bötessystem, men också kännbara straff som får fler att hålla hastigheten.
– Därför tycker jag att man ska se över ett system som ger böter för hastighetsöverträdelser efter inkomst, då kan det också ge mer effekt, säger Anders Schääf.
Anders Schääf.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.