Tesla har kritiserats för att åka hem till sjuka bilarbetare. Men även Mercedes svenske chef Ola Källenius tycker att bilarbetarna är för sjuka.
– Den höga sjuknivån i Tyskland är ett problem för företagen, säger han till Spiegel.
Tysk bilindustri skakas av kris. Försäljningen faller på hemmaplan, särskilt för elbilar. Men ännu värre är det i Kina, där flera märken rasat brant. Som lök på laxen brottas företagen med höga kostnader i Tyskland. Tidigare har Tesla fått kritik för att göra hembesök hos sjuka bilbyggare.
Nu ryter Mercedes-chefen Ola Källenius till i samma fråga.
– Om sjukfrånvaron i Tyskland ibland är dubbelt så hög som i andra europeiska länder, får det ekonomiska konsekvenser för Mercedes bilar, skåpbilar och komponenter i Tyskland, Ungern, Rumänien, säger Källenius.
Tysk bilbyggare har högre lön än de svensk och enligt Ola Källenius gör företaget mycket för att personalen ska trivas och hålla sig friska:
– Från arbetarskydd och ergonomiska arbetsprocesser till hälsorådgivning, influensavaccinationer och motståndskraftsträning. Frånvaron måste uppnå förbättringar, säger han.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.