Skrytbilen är tillbaka. Renault 4 blev en succé som lågprisbil på 1960-talet. Nu gör den comeback som billig elbil.
Skrytbil, Apambulans eller Laban – kärt barn har många namn. Totalt sålde Renaults klassiker i åtta miljoner exemplar. I Sverige blev bilen en försäljningssuccé efter en klassiska reklamkampanj där den kallades skrytbilen. Nu visar Renault upp den moderna efterträdaren till Renault 4. Den moderna efterträdaren blir elektrisk och premiärvisas på bilsalongen i Paris.
Designen känns igen från 1960-talet, och bilen har fått en retro-futuristisk look. Nya Renault 4 mäter 4,14 meter och har en hjulbas på 2,62 meter. Renault lovar att den rymmer fem personer bekvämt. Bilen är inte mer än 1,8 meter bred och ska vara lättmanövrerad på trånga franska stadsgator.
Den nya skrytbilen kommer med batterialternativ på 40 och 52 kWh och motorer på 90 eller 110 kW. Räckvidden är 40 mil på en laddning med det större batteriet och 30 mil i den billigare modellen. Toppfarten är 150 km/h, inte så mycket mer än vad Renault 4 var kapabel till på 60-talet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter