Idioti med släckta bakljus – VW:s vd gjorde ingenting

Miljontals bilister i hela Europa kör runt med släckta bakljus. Ren idoti, för det sparar knappt någon energi och gör att bilarna syns sämre. Volkswagens vd lovade Carup att titta på frågan.
– Låt mig titta på det, vi ska undersöka detta, sade Thomas Schäfer till Carup. 

Men på ett år har ingenting hänt, trots att Schäfer har 42 miljoner kronor i årslön.

Frågan om släckta bakljus upprör många bilister i Sverige. Bilarna har en automatisk funktion som släcker lamporna, trots att det knappt sparar någon ström. Forskning på VTI visar att tända bakljus ökar trafiksäkerheten. Det borde vara enkelt som bilförare att slå på halvljuset, men i praktiken föredrar de flesta att förlita sig på bilarnas automatik. 

– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren Björn Lidestam. 

Någon ljusning tycks inte vara i sikte.

Biltillverkarna borde därför ta sitt ansvar och höja säkerheten genom att tända bakljusen. Det är idiotiskt att spara in några få watt i timmen på att släcka bakljusena. Samtidigt översvämmas vi av nya strömslukande funktioner i bilarna vi inte behöver. Till exempel ställbar innerbelysning i 38 olika kulörer.

För ett år sedan fick jag möjligheten att  intervjua Volkswagens vd Thomas Schäfer. Han blev mäkta förvånad när jag tog upp problemet med släckta bakljus. Han hade aldrig hört talas om att det var ett problem. Men han lovade att ta tag i frågan. Thomas Schäfer är en direktör som har 42 miljoner kronor i årslön.
– Det här är nyheter för mig, jag kände inte till det. Låt mig ta hand om det, vi ska undersöka det, sade han till Carup. 

Nästan ett år senare har ingenting hänt. Volkswagen, i likhet med de flesta andra biltillverkare, fortsätter att sälja miljontals bilar som kör runt med släckta bakljus. Till ingen nytta.
– Såvitt jag vet är inget ändrat i produktion. Nej, jag väntar på svar. Återkommer om jag får veta något, uppger Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk.

Volkswagen har visserligen en brinnande kris där 10 000-tals anställda ska sägas upp och fabriker läggas ner i Tyskland. Men att tända bakljusen skulle vara enkelt. Istället har tillverkaren lagt möda på att skapa elektriskt justerbara ventilationsgsaller inne i kupén i deras senaste elbil. Eller en röststyrd AI-assistent – en finess ingen vettig människa behöver i en bil. Dags att tända ljuset – och låt det brinna.
LÄS MER: