Nytt batteri slår rekord – kan driva ett tåg

Forskare från Schweiz har tagit fram ett nytt batteri som är det tåligaste någonsin. Batteriet är tillverkat med en speciell teknik som gör att det sticker ut från mängden.
– Vi är mycket glada över att tillkännage lanseringen av världens första kommersiella niob-batteri, säger Pierre Blanc, vd för Leclanche SA.

De schweiziska företagen Leclanche SA och Echion Technologies är skaparna bakom världens första litiumjonteknologi där anoden är skapad på basis av niob, som ger den en högre energitäthet och tålighet i de mest krävande situationer. Deras senaste batteri XN50 är byggd på just denna nya teknik. 

XN50 har en energitäthet på cirka 150 kWh/kg, vilket i sig inte är en särskilt bra siffra. Det gör att den hamnar någonstans vid den nedre gränsen när det kommer till andra elbilars batterier, men den har andra styrkor i stället. 

Enligt de schweiziska forskare bakom batteriet ska deras batteri klara 10 000 laddningscykler med enbart mindre än tre procents nedbrytning, vilket i sig skulle innebära ett nytt rekord. Dessutom ska dess inre motstånd enbart öka med 15 procent  vid 45 grader Celsius. 

Detta gör att batteriet är otroligt tåligt och kommer kunna gå att användas vid de allra tuffaste driftförhållandena. Företaget själva hävdar att deras batterier kommer gå att använda till elektriska fartyg, tåg, ellastbilar och flera andra specifika områden. 

Batterierna har testats de tre senaste åren och tillverkas i dag för att kunna lanseras kommersiellt. Detta gör att batteriet sticker ut från många andra batterier som vi på Carup skrivit om tidigare eftersom många fortfarande befinner sig i teststadiet. 

– Med XN50 sätter de en ny standard för kraftiga Li-ion-batterier. Vi har bevittnat deras exceptionella drivkraft, hårda arbete och expertis i första hand under de senaste 3 åren. Jag är stolt över att Echion kunde stödja dem i utvecklingen av denna branschledande cell, och ser nu fram emot att se XN50 på fältet i stor skala, säger Jean de La Verpilliere vd för Echion Technologies.
LÄS MER: