Bilmärke hade skulder – elbil togs i beslag

Prenumerationen av elbilen NIO blev en mardröm för Jan och hans hustru. I förra veckan blev elbilen beslagtagen i Malmö på grund av att bilföretaget NIO hade skulder hos Transportstyrelsen. NIO hade bland annat struntat i att betala trängselskatter, och har i år haft 14 fall hos Kronofogden.
– Vi trodde först bilen var stulen, vi har aldrig varit med om något liknande, säger Jan Pettersson. 

Jan och Nicoleta Pettersson från Malmö valde i slutet av förra året att teckna en leasingprenumeration på elbilen NIO ET7 med en hyra på över 10 000 kronor i månaden. Bilägandet har dessvärre kantats av en del problem. Paret uppger att NIO inte kunnat fakturera dem till korrekt juridisk person, då hustruns företag leasar elbilen, trots att de upprepade gånger bett om det. 

Men aldrig hade paret kunnat drömma om att bilen skulle försvinna helt utan förvarning, på grund av att bilmärket NIO inte betalat sina skulder. I förra veckan hade paret boendeparkerat bilen på Norra Vallgatan i centrala Malmö. När de kom ut på gatan var bilen plötsligt försvunnen. De trodde först att den var stulen, men det visade sig att det var Parkering Malmö som tagit elbilen i beslag. Nu vill de varna andra bilägare. Det är viktigt att se upp med att bilföretaget du hyr ifrån inte har skulder, för då kan bilen tas i beslag.

Elbilen NIO ET7 kostar över 10 000 kronor per månad att leasa via prenumeration.

– Den stod på vår boendeparkering och det var inget parkeringsförbud på gatan. När jag fick tag i Parkeringsövervakning i Malmö berättade de att bilen var tagen i beslag på grund av att NIO som hyr ut bilen till oss har obetalda skulder för trängselskatter och annat hos Kronofogden. NIO hävdar att vi skulle ha stått på parkeringsförbud, men det är inte sant. Den var inte ens felparkerad, säger Jan Pettersson. 

De vet inte hur de ska bete sig för att få tillbaka bilen och är beroende av flera privata saker som fanns i bilen. 
– Vi tycker hela historien är absurd, min fru har privata saker i bilen som vi ännu ej fått tillbaka, hon kan inte åka ut till patienter då bilen är borta och känslan av att bilen var stulen när man kommer till en tom parkering var obehaglig, säger Jan Pettersson. 

Carup kontaktade Parkeringsövervakning i Malmö för att utröna hur bilen plötsligt kunde försvinna. Parkering Malmö har som rutin att beslagta bilar där ägaren, i det här fallet NIO Sverige, har allmänna skulder för till exempel felparkering, fordonsskatter eller trängselavgifter. Det kan handla både om skulder hos Transportstyrelsen och Kronofogden. En ny lag gör att de kan ta bilen direkt utan förvarning om skulden är högre än 5000 kronor. Lagen kom till för att komma åt bilmålvakter.

– Att vi bärgade bort bilen beror på att företaget som är registrerad ägare till bilen, NIO Nextev Sweden AB, har obetalda skulder. Det kan bero på trängselskatter, felparkering, infrastrukturavgifter och fordonsskatter. Vid tillfället då bilen beslagtogs var skulden 13 750 kronor. Idag är skulden 3996 kronor. För att få tillbaka bilen måste den registrerade ägaren NIO Nextev Sweden AB betala hela skulden, säger en handläggare på Parkeringsövervakning i Malmö till Carup.

Trots bekräftelsen från Parkeringsövervakning i Malmö förnekar NIO i Sverige att bilen skulle ha tagits i beslag på grund av obetalda skulder. De uppger istället att bilens ägare ska ha två p-böter för att inte ha betalat parkeringsavgiften. En kontroll i registren visar dock att NIO har haft ett stort antal obetalda trängselskatter hos Kronofogdemyndigheten sedan slutet av förra året. Totalt har NIO haft 19 skuldfall som gått till verkställighet och 20 ansökningar om betalningsförelägganden på sammanlagt 261 000 kronor. Det mesta tycks dock vara betalat i dagsläget, och skulden på 13 750 kronor handlar troligen om obetalda skatter och avgifter hos Transportstyrelsen.

Även andra som hyr bilar hos bilföretag med skulder kan därför löpa risk att få sina bilar bortbogserade i kommuner som tillämpar lagen på samma sätt som i Malmö. Att fordonet kan beslagtas direkt för ägarens obetald trängselskatt, fordonsskatt och p-böter hos ägaren beror på en ny lag som gäller från 1 januari 2024. Beloppet för ägarens sammanlagda fordonsrelaterade skulder måste fortfarande vara 5 000 kronor eller mer. Lagen tillkom för att komma åt bilmålvakter.

NIO Sverige ger först en version som skiljer sig helt från vad parkeringsbolaget och bilens brukare uppger för Carup:
– Enligt parkeringsbolaget stod bilen ifråga parkerad där det rådde parkeringsförbud och blev därför bärgad. Samtliga våra NIO Subscription-bilar är påställda och ingen NIO-användare löper risk att få sin bil bortbärgad, säger Gustaf Sjöholm, PR-ansvarig hos NIO Sverige.

Efter att Carup ställt nya frågor efter att ha fått uppgifter direkt från parkeringsbolaget ändrar sig NIO. Enligt NIO ska bortbogseringen bero på anmärkning för att parkeringavgift inte erlagts. Trots att parkeringsbolaget uppger att det beror på skulder.
– Vi håller för närvarande på att utreda situationen i samråd med bilföraren, Malmöstad och Transportstyrelsen. Enligt den information vi blivit förmedlade av Malmöstad har bilen bortfortslats på grund av flera parkeringsanmärkningar. För oss med en växande Subscription-flotta är det naturligt att exempelvis parkerings- och trängselavgifter från Transportstyrelsen temporärt hamnar hos oss innan fodran sker till varje enskild förare. Hanteringen av den här processen sker dagligen och eventuella innevarande fordringar regleras löpande. Vi vill betona att vi inte har några skulder hos Kronofogden. Vi har en pågående dialog med Transportstyrelsen, Malmöstad och den berörda föraren för att lösa detta enskilda fall som uppkommit ur en parkeringsanmärkning, uppger Gustaf Sjöholm hos NIO Sverige.
LÄS MER: