Citroën SM återuppstår. Den klassiska bilen kommer tillbaka som konceptbil efter designtävling.
– Det är en riktig klassiker, säger Michael Luft på Bilweb Auctions.
I slutet av 1960-talet ville Citroën skapa en bil som hade lite mer prestanda än deras vanliga fordon. Därför tog man hjälp av italienska Maserati. Där arbetade den legendariske Guido Alfieri, som senare skulle gå över till Lamborghini. Han lyfte bort den italienska V8-motorn och placerade istället en V6 under huven.
– Maserati hade vana från tävlingsbanorna och var en bra partner att arbeta med, man fick en bil med mer pulver kan man säga, säger Michael Luft
Sedan presenterades den för första gången vid den stora bilsalongen i Geneve 1970. Reaktionerna blev översvallande, både pressen och den samlade branschen förundrades över den nya bilen.
– Den har fortfarande en design som gör att om man ser den på håll, verkar den nästan ny, säger Michael Luft.
Modell SM är elegant formad som en droppsten och låg mjukt på vägarna. Den byggdes fram till 1975 då tillverkningen lades ner. Under tiden gick Citroën omkull och blev uppköpta av ärkerivalen Peugeot.
Men nu ska den här underbara gamla bilen återuppstå. Det kommer att bli en helig stund för alla frankofiler med kärlek för motorer.
Bakgrunden ligger i det nya bilmärket DS Automobiles som ägs av Stellantis. De utlyste en tävling om vilken designer som bäst kunde hylla Citroën under 1970-talet.
Resultatet blev denna vackra bil. Droppstensformen finns kvar, även om den har begåvats med en viss futuristisk touch. Om man får möjligheten att ta en titt inuti är interiören likaså en hyllning till det glada 1970-talet med elfenbensläder och alcantara.
Men tyvärr kommer den här bilen aldrig att serietillverkas. Det blir vid ett högtidligt tillfälle vid Chateau de Chantillys trädgårdar, norr om Paris, som den kommer att visas upp för en nyfiken allmänhet, så om du har möjlighet att åka dit, kan det bli en minnesvärd upplevelse.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.